• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Machismo i spanska läroböcker - Vilken syn på jämställdhet förmedlas i läroböcker i spanska 3?

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att utifrån ett genusperspektiv undersöka tre läroböcker i spanska för gymnasieskolans steg 3, det steg som majoriteten av gymnasieeleverna läser. Machismo i titeln kommer från spanskan och syftar på den typ av levnadsmönster där traditionellt manliga beteenden och attribut lyfts fram. Undersökningen går ut på att undersöka både texter och bilder ur ett kvalitativt och ett kvantitativt perspektiv. Studien visar frekvensen av män/pojkar respektive kvinnor/flickor i både texter och bilder samt vilka stereotypa manliga vs kvinnliga attribut som representeras. I grunden för denna läroboksanalys ligger Hirdmans och hennes s.k. genuskontrakt (2004). Resultatet visar att en relativt jämn fördelning mellan könen. Dock kan man finna att när läroböckerna presenterar kända kulturpersonligheter favoriserar man ofta män framför kvinnor, och framför allt män ur olika kultursfärer medan kvinnor ur underhållningsbranschen dominerar. I en jämförelse mellan de tre läroböckerna kan man se att Alegría är den lärobok med flest försök att bryta den traditionella bilden.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/42359
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_42359_1.pdf (467.0Kb)
Datum
2016-03-22
Författare
Milding, Eva
Nyckelord
textanalys
bildanalys
genus
spanska
gymnasiet
läroböcker
Serie/rapportnr.
Kandidat
H15 IPS LAU925 :1
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV