Show simple item record

dc.contributor.authorMenevis, Turkay
dc.contributor.authorTelepneva, Mariia
dc.date.accessioned2016-03-22T10:09:04Z
dc.date.available2016-03-22T10:09:04Z
dc.date.issued2016-03-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42362
dc.description.abstractSyftet med studien var att visa hur mottagande, kartläggning och undervisning som tre viktiga delar av nyanlända elevers skolgång speglas i svensk storstadspress, samt vilka teman som dominerar och vem som kommer till tals i artiklarna som tar upp frågor om grundskolans arbete med nyanlända elever. I studien har dagordningsteorin använts för analysen av resultatet, nämligen om textbaserade medier anser situationen kring nyanlända elevers skolgång vara ett viktigt samhällsproblem som behöver få uppmärksamhet av medborgarna och leda till eventuella politiska åtgärder. Författarna försökte att dra eventuella slutsatser om vilken bild medborgare, som inte har någon egen erfarenhet av frågan, får av skolans arbete med nyanlända elever. I undersökningen har kvalitativ textanalys och kvantitativ innehållsanalys använts för att besvara syftet och frågeställningarna. Materialet som användes i studien plockades ur Mediaarkivet Retriever mellan 2013-10-01 och 2015-10-01. Det var bara tidningar som kan definieras som storstadspress som ingick i studien. Alla artiklar placerades i kodschemat med centralt tema och vem som uttalade sig i artiklarna. Nyanlända elevers skolgång anses vara viktig i textbaserade medier och får uppmärksamhet. Den situation kring nyanlända elever, som medier ger bild av, kan i stora drag karakteriseras som negativ och problemfylld. Positiva exempel av skolans arbete hittades också i artiklarna men kunde inte räknas som övervägande. De delar av skolans arbete som valdes i undersökningen, nämligen mottagande, kartläggning och undervisning, kunde hittas i artiklarna och slutsatsen är att de alla med små avvikelser i övervägande negativa ordalag presenteras i medier på liknande sätt som de presenteras i Skolverkets och Skolinspektionens rapporter, samt i forskningsrapporter.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT15 IPS LAU925:3sv
dc.subjectgrundskolasv
dc.subjectnyanlända eleversv
dc.subjectmottagandesv
dc.subjectkartläggningsv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectmediasv
dc.subjectstorstadspresssv
dc.title"De blir förebilder som berikar skolan" - Mediebilden av grundskolans arbete med nyanlända eleversv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record