"De blir förebilder som berikar skolan" - Mediebilden av grundskolans arbete med nyanlända elever
Abstract
Syftet med studien var att visa hur mottagande, kartläggning och undervisning som tre viktiga
delar av nyanlända elevers skolgång speglas i svensk storstadspress, samt vilka teman som
dominerar och vem som kommer till tals i artiklarna som tar upp frågor om grundskolans arbete
med nyanlända elever.
I studien har dagordningsteorin använts för analysen av resultatet, nämligen om textbaserade
medier anser situationen kring nyanlända elevers skolgång vara ett viktigt samhällsproblem
som behöver få uppmärksamhet av medborgarna och leda till eventuella politiska åtgärder.
Författarna försökte att dra eventuella slutsatser om vilken bild medborgare, som inte har någon
egen erfarenhet av frågan, får av skolans arbete med nyanlända elever.
I undersökningen har kvalitativ textanalys och kvantitativ innehållsanalys använts för att besvara
syftet och frågeställningarna. Materialet som användes i studien plockades ur Mediaarkivet
Retriever mellan 2013-10-01 och 2015-10-01. Det var bara tidningar som kan definieras
som storstadspress som ingick i studien. Alla artiklar placerades i kodschemat med centralt
tema och vem som uttalade sig i artiklarna.
Nyanlända elevers skolgång anses vara viktig i textbaserade medier och får uppmärksamhet.
Den situation kring nyanlända elever, som medier ger bild av, kan i stora drag karakteriseras
som negativ och problemfylld. Positiva exempel av skolans arbete hittades också i artiklarna
men kunde inte räknas som övervägande. De delar av skolans arbete som valdes i undersökningen,
nämligen mottagande, kartläggning och undervisning, kunde hittas i artiklarna och
slutsatsen är att de alla med små avvikelser i övervägande negativa ordalag presenteras i medier
på liknande sätt som de presenteras i Skolverkets och Skolinspektionens rapporter, samt i
forskningsrapporter.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2016-03-22Author
Menevis, Turkay
Telepneva, Mariia
Keywords
grundskola
nyanlända elever
mottagande
kartläggning
undervisning
media
storstadspress
Series/Report no.
Kandidat
HT15 IPS LAU925:3
Language
swe