Gränser i omsorgsarbete : En studie om arbetets innehåll, villkor och kvalitet
Abstract
Boundaries in home care work. A study of work content and its significance for working conditions and quality in care The aim of the study was to investigate work content and its significance for working conditions and quality in home care work. Work content refers to work tasks and client category. 341 home care workers in a Swedish municipality answered a questionnaire concerning work content, working conditions, client relations, quality in care and health (response rate 68 per cent). The workers were categorised according to the client group they worked with (mixed, elderly and demented) and according to work tasks (generalists vs. specialists). Differences between groups were tested using two way analyses of variance. The results reveal that those working with a mixed client group experienced more strain than those working with elderly or demented caretakers and task generalists expressed more problems in work compared to the specialists. Workers with a mixed client group reported lower level of decision latitude and greater qualitative and quantitative work load as well as a more problematic relationship with their clients. They also reported a higher degree of physical exhaustion. The task generalists more often felt they had to many caretakers to attend to and also reported a larger emotional and intellectual workload as well as work related stress. Task generalists who worked with a mixed client group had the most strainful working conditions. Different strategies for specialisation in home care are discussed with respect to quality in work and care. Studiens syfte var att undersöka arbetsinnehåll i äldre- och handikappomsorg och dess betydelse för upplevelse av arbetsvillkor och kvalitet. Med arbetsinnehåll avses dels vilka arbetsuppgifter som ingår i personalens ansvar och dels hur klientgruppen ser ut. En enkät skickades ut till samtliga vårdbiträden och undersköterskor i en svensk kommun. Svarsfrekvensen var 68 procent (n=341). Respondenterna kategoriserades utifrån klientgrupp (blandad, äldre och demenssjuka) samt utifrån arbetsuppgifter (generalister och avgränsade). Variansanalyser genomfördes med klientgrupp och uppgifter som oberoende variabler. Resultaten visar att arbetsvillkor upplevs som mer påfrestande dels av uppgiftsgeneralister jämfört med de uppgiftsavgränsade, dels av de som arbetar med en blandad klientgrupp jämfört med de som arbetar med äldre eller med demenssjuka. Resultaten pekar på den särskilt svåra kombinationen av att både vara generalist i uppgifter och att arbeta med en blandad klientgrupp. I studien diskuteras olika förändringsstrategier för en avgränsning av arbetsinnehållet. En uppgiftsavgränsning kan modifiera arbetsbelastningen men medför samtidigt negativa konsekvenser för omsorgskvaliteten. Medan uppgiftsavgränsning motverkar helhetssyn och kontinuitet innebär klientgruppspecialisering att vårdbiträdena får en möjlighet till fördjupade kunskaper om klientgruppens behov. Denna utveckling kan betraktas som en positiv professionalisering som rimmar väl med kvalitetsaspekter som helhetssyn och kontinuitet.
Publisher
Arbetslivsinstitutet
Collections
View/ Open
Date
2001Author
Astvik, Wanja
Bejerot, Eva
Petterson, Inga-Lill
Publication type
report
ISBN
91-7045-617-8
ISSN
0346-7821
Series/Report no.
Arbete och Hälsa 2001:16
Language
swe