Verktyg för skolans arbetsmiljö : En uppföljningsstudie av arbetsmiljö och välbefinnande bland personal inom projektet Skolmiljö 2000
Abstract
Tools for Work Environment in School. A Follow-Up Survey from a Personnel Perspective Regulation concerning Internal Control (IC) of the work environment has been in force in Sweden since 1993. IC regulation forms a part of the Work Environment Act and is defined in Sweden as the taking of systematic action to ensure and certify that activities concerning health and safety are performed in accordance with the stipulations of the Work Environment Act. The purpose of the project was to test an instrument for personnel, to enable schools themselves to develop their own work environment. Questionnaires were administrated on two occasions with an interval of one year, to more than 400 persons. Complementary information about e.g. healthstate and co-operation were gathered on each time. The personnel reported a lot of health problems and increased activities e.g. among females who co-operated more with other professional groups and pupils the second year. The conclusion is that the workload is a health problem and it's important to involve all people in the preventing environment work and the IC. Keywords: Internal control, work environment act, work organisation, model, school, participation, health, stress, evaluation, co-operation, negative affectivity Skolmiljö 2000 är en modell för samverkan som tar fasta på internkontrollföreskriften vilken ingår i arbetsmiljölagen, "Utveckling 92" och läroplaner. Syftet med projektet var att redovisa skolpersonals kunskaper om arbetsmiljö, samt deras värderingar och upplevelser av delaktighet i arbetsmiljöarbetet, vid två tillfällen med ett års mellanrum. Under den mellanliggande perioden genomfördes Skolmiljö 2000 : skolans arbetsmiljörond och diskussioner fördes, i enlighet med arbetsmodellen, i personalgrupperna. Undersökningsgruppen utgjordes av ca 400 personer vid 14 resultatenheter i Nacka kommun. Resultatet visar att personalen blev mer aktiva med att framföra önskemål om förändring, och att kvinnorna samverkade mer med andra yrkesgrupper och elever vid T2 i jämförelse med T1. En slutsats är att skolan bör betraktas ur ett helhetsperspektiv med fler aktörer, för att få bättre underlag för uppföljning av utvecklingsarbete och måluppfyllelse. Detta är viktigt för personalens hälsa och välbefinnande vilken bedöms vara påverkad av den allt mer belastande psykosociala miljön i skolan.
Publisher
Arbetslivsinstitutet
Collections
View/ Open
Date
2001Author
Häggqvist, Susann
Publication type
report
ISBN
91-7045-591-0
ISSN
0346-7821
Series/Report no.
Arbete och Hälsa 2001:03
Language
swe