Arbetsmiljökvalitet i skolan : Utvärdering av en arbetsmiljöintervention baserad på samverkan
dc.contributor.author | Servais, Sven-Göran | swe |
dc.contributor.author | Häggqvist, Susann | swe |
dc.contributor.author | Söderman, Erik | swe |
dc.contributor.author | Backman, Lena | swe |
dc.contributor.author | Grundberg, Karin | swe |
dc.contributor.author | Lundin, Anders | swe |
dc.contributor.author | Petterson, Inga-Lill | swe |
dc.contributor.author | Åhman, Mats | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-09T09:44:46Z | |
dc.date.available | 2007-05-09T09:44:46Z | |
dc.date.issued | 2002 | swe |
dc.identifier.isbn | 91-7045-644-5 | swe |
dc.identifier.issn | 0346-7821 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/4284 | |
dc.description.abstract | Work Environment Quality at School : A Work Environment Intervention Based on Collaboration Development towards a Swedish school system with management by objectives and results has been in progress for some years. The ability of schools to cope with management by objectives and results has proved deficient, and internal control of the work environment can be viewed as a stipulation of management by objectives and results in the work environment context. Work environment intervention was tested at seven schools based on training material previously compiled for quality assurance of the work environment. The study also included fourteen reference schools. Pupils and staff at these schools were observed between 1996 and 1999, using quantitative and qualitative methods. Self-ratings indicated inferior work environment, reduced mental well-being and heightened stress among the participants. However, the intervention group rated more improvements and less deterioration than the comparison group, which shows that the work environment intervention succeeded in starting a process, which counteracted a negative development of work environment and health. Key words: Intervention, Systematic Work Environment Management, work organisation, Work Environment Act, working team, school, health, well-being, pupils, participation, evaluation. | eng |
dc.description.abstract | Utveckling mot en mål- och resultatstyrd skola har fortgått under ett antal år i Sverige. Skolornas förmåga att hantera mål- och resultatstyrning har befunnits bristfällig och systematiskt arbetsmiljöarbete kan ses som ett påbud att arbeta med mål- och resultatstyrning inom arbetsmiljöområdet. Vid sju skolor prövades en arbetsmiljöintervention med stöd av utbildningsmaterial för att kvalitetssäkra arbetsmiljön. Fjorton jämförelseskolor ingick i studien. Elever och personal på skolorna följdes under åren 1996-1999 med hjälp av kvantitativa och kvalitativa metoder. Självskattningar visar på försämring av arbetsmiljön, minskning av det mentala välbefinnandet och ökad stress under undersökningsperioden. Interventionsgruppen skattade dock fler förbättringar och färre försämringar än jämförelsegruppen vilket visar att arbetsmiljöinterventionen lyckades med att starta en process som motverkat en negativ utveckling av arbetsmiljö och hälsa. | swe |
dc.format.extent | 83 pages | swe |
dc.language.iso | swe | swe |
dc.publisher | Arbetslivsinstitutet | swe |
dc.relation.ispartofseries | Arbete och Hälsa 2002:09 | swe |
dc.title | Arbetsmiljökvalitet i skolan : Utvärdering av en arbetsmiljöintervention baserad på samverkan | swe |
dc.type | text | swe |
dc.type.svep | report | swe |
dc.gup.price | 140 SEK | swe |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Arbete och Hälsa
ISSN 0346-7821