Show simple item record

dc.contributor.authorServais, Sven-Göranswe
dc.contributor.authorHäggqvist, Susannswe
dc.contributor.authorSöderman, Erikswe
dc.contributor.authorBackman, Lenaswe
dc.contributor.authorGrundberg, Karinswe
dc.contributor.authorLundin, Andersswe
dc.contributor.authorPetterson, Inga-Lillswe
dc.contributor.authorÅhman, Matsswe
dc.date.accessioned2007-05-09T09:44:46Z
dc.date.available2007-05-09T09:44:46Z
dc.date.issued2002swe
dc.identifier.isbn91-7045-644-5swe
dc.identifier.issn0346-7821swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4284
dc.description.abstractWork Environment Quality at School : A Work Environment Intervention Based on Collaboration Development towards a Swedish school system with management by objectives and results has been in progress for some years. The ability of schools to cope with management by objectives and results has proved deficient, and internal control of the work environment can be viewed as a stipulation of management by objectives and results in the work environment context. Work environment intervention was tested at seven schools based on training material previously compiled for quality assurance of the work environment. The study also included fourteen reference schools. Pupils and staff at these schools were observed between 1996 and 1999, using quantitative and qualitative methods. Self-ratings indicated inferior work environment, reduced mental well-being and heightened stress among the participants. However, the intervention group rated more improvements and less deterioration than the comparison group, which shows that the work environment intervention succeeded in starting a process, which counteracted a negative development of work environment and health. Key words: Intervention, Systematic Work Environment Management, work organisation, Work Environment Act, working team, school, health, well-being, pupils, participation, evaluation.eng
dc.description.abstractUtveckling mot en mål- och resultatstyrd skola har fortgått under ett antal år i Sverige. Skolornas förmåga att hantera mål- och resultatstyrning har befunnits bristfällig och systematiskt arbetsmiljöarbete kan ses som ett påbud att arbeta med mål- och resultatstyrning inom arbetsmiljöområdet. Vid sju skolor prövades en arbetsmiljöintervention med stöd av utbildningsmaterial för att kvalitetssäkra arbetsmiljön. Fjorton jämförelseskolor ingick i studien. Elever och personal på skolorna följdes under åren 1996-1999 med hjälp av kvantitativa och kvalitativa metoder. Självskattningar visar på försämring av arbetsmiljön, minskning av det mentala välbefinnandet och ökad stress under undersökningsperioden. Interventionsgruppen skattade dock fler förbättringar och färre försämringar än jämförelsegruppen vilket visar att arbetsmiljöinterventionen lyckades med att starta en process som motverkat en negativ utveckling av arbetsmiljö och hälsa.swe
dc.format.extent83 pagesswe
dc.language.isosweswe
dc.publisherArbetslivsinstitutetswe
dc.relation.ispartofseriesArbete och Hälsa 2002:09swe
dc.titleArbetsmiljökvalitet i skolan : Utvärdering av en arbetsmiljöintervention baserad på samverkanswe
dc.typetextswe
dc.type.svepreportswe
dc.gup.price140 SEKswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record