Arbetsmiljöarbete i småföretag : samlad kunskap samt behov av forskning och utvecklingsinsatser
Abstract
Work environment management in small enterprises This report discusses the problem of motivating small enterprises to become more actively involved in work environment management and presents a background and a description of the situation in small enterprises. To obtain an insight into the way small companies have been reflected in the work environment literature of the past 25 years and the focal points during different periods, a search was made of the ARBLINE and LABOURLINE literature databases. The most common subjects in the wide range of reports relating to small enterprises were occupational health and safety, improvements to the work environment, the actual work environment, the development of skills and systematic work environment management. On the other hand, much less interest has been devoted to examining measures aimed at prevention and health promotion, labour law, the psychosocial aspects, rehabilitation, organisational development, gender aspects and the situation of immigrants. Experience shows that people at the smallest enterprises find it difficult to understand the requirements and statutes associated with work environment legislation. They are worried about the growing administrative burden and usually have no specialists of their own when it comes to the work environment. Some basic knowledge and awareness of the risks and work related illnesses is essential for a small company, both to identify shortcomings in the work environment and to make use of occupational health services or some other work environment consultant. If small companies knowledge and awareness of the work environment is to improve, players in the field must promote self-help, using learning activities of various kinds. The range of tools is extensive. The problem involves getting the small companies to use them. Key words: work environment, work environment management, methods, knowledge transfer, work environment information, small enterprises Svårigheterna med att få småföretagen mer aktiva i arbetsmiljöarbetet har uppmärksammats alltmer på senare år. I rapporten ges en bakgrund och beskrivning av situationen i småföretag, vad som är speciellt med småföretagen samt de hinder och möjligheter som finns i arbetsmiljöarbetet. För att få inblick i hur småföretagens arbetsmiljöarbete speglas i de senaste årens arbetsmiljölitteratur och vad som varit i fokus under olika tidsperioder genomfördes en sökning i litteraturdatabaserna ARBLINE och LABOURLINE. De vanligaste ämnesorden i floran av rapporter om småföretag har varit arbetarskydd, arbetsmiljöförbättring, arbetsmiljö, kompetensutveckling och internkontroll eller systematiskt arbetsmiljöarbete. Däremot har förebyggande och hälsobefrämjande åtgärder, arbetsrätt, psykosociala aspekter, rehabilitering, organisationsutveckling, genusfrågor samt invandrares situation bara undersökts till en del. Erfarenheterna visar att man på de minsta företagen har svårt att sätta sig in i arbetsmiljölagstiftningens krav och föreskrifter. De är bekymrade över den växande administrativa bördan och saknar oftast egna specialister inom arbetsmiljöområdet. Företagarens eget intresse för arbetsmiljön påverkar också i hög grad arbetsmiljöarbetet. Idealt ska det lilla företaget ha tillgång till egen kompetens inom arbetsmiljöområdet. Vissa baskunskaper om risker och eventuella samband med ohälsa är nödvändiga, dels för att kunna upptäcka brister i arbetsmiljön men också för att kunna ta hjälp av företagshälsovården eller annan arbetsmiljökonsult. Utbudet av verktyg inom arbetsmiljöområdet är stort. Svårigheten är att få småföretagen att använda sig av dem. Det måste finnas ett upplevt behov hos företagaren och dennes personal. För att småföretagens arbetsmiljökunskaper ska bli bättre måste aktörer inom arbetsmiljöområdet verka för principen hjälp till självhjälp genom olika typer av lärande aktiviteter. Som arbetsmiljökonsult i småföretag kan man av sättet att resonera om arbetsmiljöfrågor på företaget få en uppfattning om hur problemen ska angripas samt på vilken nivå problemen finns och utifrån det hitta lämpliga metoder och verktyg. Det lönar sig knappast att försöka lösa problem i arbetsmiljön om inte organisationskultur, värderingar och beteenden i företaget stöder ett positivt arbetsmiljötänkande. Rapporten behandlar specifikt behov av och möjligheter för arbetsmiljöarbete i småföretag och är ett delarbete i tema SMARTA. SMARTA strategier, metoder och arbetssätt för fungerande arbetsmiljöarbete ingår i Arbetslivsinstitutets temaverksamhet. SMARTA ska bidra till ett hållbart arbetsliv på arbetsplatser där arbetsmiljöarbetet ses som en resurs för både arbetsplatsen och individen. För arbetsplatsen kan det handla om konkurrenskraft, lönsamhet samt attraktivitet och för individen om hälsa, välbefinnande, kreativitet och förnyelseförmåga. SMARTA tar ett helhetsperspektiv på arbetsmiljöarbete inom olika regioner och branscher. Temat sammanställer inledningsvis kunskapsläget och ger exempel på hur arbetsmiljöarbete kan bedrivas och vidareutvecklas. Ambitionen för FoU-projekt i tema SMARTA är att besvara frågor som: - Hur bör arbetsmiljöarbete integreras i organisationers kärnverksamhet? - Hur bör arbetsmiljöarbete bedrivas? - Hur bör interna och externa aktörer agera för att få till stånd ett hållbart och fungerande arbetsmiljöarbete? Rapporten vänder sig till praktiker och forskare som är intresserade av att få en översiktsbild över arbetsmiljösituationen i småföretag och förutsättningar som krävs för fungerande arbetsmiljöarbete.
Publisher
Arbetslivsinstitutet
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Bornberger-Dankvardt, Sten
Ohlson, Carl-Göran
Andersson, Ing-Marie
Rosén, Gunnar
Publication type
report
ISBN
91-7045-748-4
ISSN
0346-7821
Series/Report no.
Arbete och Hälsa 2005:06
Language
swe