Arbetsmiljöfrågans väg : Samverkan mellan kundföretag och företagshälsovård
Abstract
The path of the work environment issue : Interaction between client companies and occupational health service Within the frame of the Theme SMARTA at the National Institute for Working Life, a project has been carried out with a point of departure in the research assignment How can and should work environment work be carried out and be integrated in the activities of organisations? . The project group that has been working within this field of research has the intention to develop an understanding for : and possibilities to act from : important prerequisites for the improvement process of work environment work, in interaction with players and end users. The purpose is partly to analyse decision processes in work environment issues in a perspective of the clients customer relation to a occupational health service (OHS) company, partly to analyse how an expert function within occupational health services : in this case ergonomists : work, particularly concerning working manners, methods and tools. An important foundation for the study is constituted of the examined literature in the field. The main method used is interviews : with the clients to OHS companies and with ergonomists working within OHS, which are both internal and external to the client companies, and also with alone standing ergonomics consultants. The interviews, that have touched upon decision processes, priorities, initiatives and structures for a preventive work environment work and also a systematic work environment management, has been done with contact persons at companies that are clients to a OHS company. The category ergonomists within OHS has been interviewed on which working manners they choose and also about which methods and tools they use. The results show that the decision process is complex and that prioritizing is made in several steps. In their work with work environment issues, the companies want to try solving different problems, and often do try, before contacting the OHS company. All categories within the OHS companies are consulted, but most often one at the time. The companies do trust the OHS company's recommendations, but carry through the measures on their own and without evaluating the results. Many ergonomists are functioning as experts who in their commission use few or just one method and also analyse and bring solutions. The relation between the OHS company and the client is to a small extent based on manners of working that includes dialogue and a methodology that implies a joint problem solving work. Inom ramen för Tema SMARTA vid Arbetslivsinstitutet har ett delprojekt genomförts som utgår från frågan Hur kan och bör arbetsmiljöarbete bedrivas och integreras i organisationers verksamheter? . Syftet är dels att analysera beslutsprocesser i arbetsmiljöfrågor i ett perspektiv av företagens kundrelation till ett företagshälsovårdsföretag (FHV-företag), dels att analysera hur en expertfunktion inom FHV : i det här fallet ergonomer : arbetar, särskilt avseende samverkan med kunden, metoder och verktyg. En bas för studien är genomgången av tidigare forskning inom området. Utöver detta baseras studien på intervjuer med FHV-företagens kunder och med ergonomer yrkesverksamma inom FHV, både interna och externa, samt med fristående ergonomikonsulter. Intervjuerna har berört beslutsprocesser, prioriteringar, initiativ och strukturer för ett förebyggande arbetsmiljöarbete samt systematiskt arbetsmiljöarbete. De har genomförts med kontaktpersoner på företag som är kunder till ett FHV-företag samt med ergonomer inom FHV som har intervjuats om vilka arbetssätt de väljer samt vilka metoder och verktyg de använder. Resultaten visar att beslutsprocessen är komplex och prioriteringar sker i många steg. I sitt arbete med arbetsmiljöfrågor vill företagen ofta själva prova att lösa olika problem, och gör också sådana försök, innan man tar kontakt med sitt FHV-företag. Alla yrkeskategorier inom FHV-företaget anlitas men oftast en i taget, snarare än som ett samlat team. Företagen litar på FHV-företagens rekommenda¬tioner, men genomför till stor del åtgärderna på egen hand och utan att utvärdera resultaten. Många ergonomer fungerar som experter och som i sina uppdrag använder få eller enstaka metoder samt analyserar och levererar lösningar. Relationen mellan FHV-företaget och kunden bygger i liten omfattning på arbetsformer som innehåller dialog och en metodik som innebär ett gemensamt problemlösningsarbete.
Publisher
Arbetslivsinstitutet
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Andersson, Ing-Marie
Laring, Jonas
Åteg, Mattias
Rosén, Gunnar
Publication type
report
ISBN
978-91-7045-824-8
ISSN
0346-7821
Series/Report no.
Arbete och Hälsa 2006:20
Language
swe