• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Heteronormativitet i läroböcker – En undersökning av heteronormativt innehåll i läroböcker i svenska på gymnasiet.

Sammanfattning
I läroplanen för de frivilliga skolformerna, Lpf 94, poängteras hur skolan ska främja förståelse för andra människor, samt att ingen ska utsättas för diskriminering eller annan kränkande behandling på grund av bland annat kön eller sexuell läggning.1 Dessutom poängteras jämställdhet mellan kvinnor och män. Med läroplanen i åtanke förefaller det relevant att studera hur skolans läromedel framställer såväl kvinnor och män, som hur de förhåller sig till heteronormen. I en rapport framlagd av skolverket angående sexualundervisning i gymnasieskolan konstateras även att ”[o]m heterosexualiteten är det enda som är normalt, försvårar det för unga människor som söker sin sexuella identitet.”2 Genom att undersöka läromedel i svenska från 2000-talet utifrån hur homo-, bi och heterosexualitet beskrivs i texter, textfrågor samt bilder hoppas jag kunna problematisera ett viktigt ämnesområde inför min framtida lärargärning. Vidare granskas den bild av manliga och kvinnliga egenskaper som läroböckerna återger, detta för att undersöka hur föreställningar om kön representeras i dagens skola. 1.1 Syfte och frågeställning Syftet med uppsatsen är att studera om dagens läromedel i svenska för gymnasiet speglar ett heteronormativt förhållningssätt eller ej. Dessutom undersöks om olika föreställningar kopplade till manlighet och kvinnlighet förekommer. Detta undersöks genom tre delar av de läroböcker jag granskar; dels textavsnitten, dels de frågor som eleverna ska diskutera och slutligen också de bilder som finns med. • Är läroböckernas texter heteronormativa, och i så fall på vilket sätt? • Är textfrågorna i läroböckerna heteronormativa, och i så fall på vilket sätt? • Är läroböckernas bilder heteronormativa, och i så fall på vilket sätt? • Kan en skillnad ses i sättet på vilket kvinnor och män beskrivs?
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/4408
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
littvet5.pdf (108.4Kb)
Datum
2006
Författare
Bengtsson, Malin
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV