• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det dolda berättandet. En studie av bilden av Kerstin Ekman i läroböcker i litteraturhistoria för gymnasiet 1977 - 2006

Sammanfattning
Skolan är en plats för socialisation och lärande. Där förväntas eleven möta tidigare människors erfarenheter som berikar och vägleder dem i livet. Överföringen mellan då och nu transfereras oftast via läroboken. Läroboken är en koncentrerad form som vilar på traditioner som ofta lever kvar trots att förändringar har skett.1 Läromedel har fortfarande en stark ställning i skolan. Enligt Skolverkets undersökning använder drygt 60 % av lärarna dem regelbundet. ”Lärarna överlämnar mycket av sitt eget handlingsutrymme till läroboksproducenterna och läroböckerna får en viktig roll inte bara för hur undervisningen utformas, utan också för konkretiseringen av den nya läroplanens mål, innehåll och arbetsprinciper.”2 Läroplanen Lpf 94 framhåller att det åligger skolans rektor att förse eleverna med läroböcker av god kvalité. Riktlinjerna understryker vikten av att båda könens perspektiv speglas jämställt i undervisningen och att inga fördomar uppstår om vad som är kvinnligt och manligt.3 Boel Englund sammanfattar sin undersökning Skolans tal om litteratur (1997) som betonar litteraturens värde: ”Skolans tal om litteratur är på ett mycket tydligt vis förknippat med förmedlingen av erfarenheter och föreställningar som rör annat än litteratur.”4 Hur vår litteraturhistoriska kanon ser ut i läroböckerna och framför allt hur författarna har presenterats, vad som har sorterats bort eller lyfts fram och hur texter tolkats eller vantolkats är intressant. 1.1 Syfte och frågeställning Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka den bild som förmedlas av Kerstin Ekman i gymnasiets läroböcker i litteraturhistoria från år 1977 till 2006 Bilden jämförs med den litteraturvetenskapliga forskningen om Kerstin Ekman,. De två frågor som undersökningen bygger på är följande: • Vad förmedlar läroböckerna för syn på författarskapet jämfört med den litteraturvetenskapliga forskningen? • Vilka texter lyfts fram i läroböckerna och varför?
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/4412
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
littvet11.pdf (140.8Kb)
Datum
2006
Författare
Björk, Ulrika
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV