Skillnaden mellan E och F – Elevers källhantering i det nationella provet i svenska 3
Abstract
Hela 27 % av dem som gjorde det nationella provet i svenska 3 VT15 fick underkänt
på den utredande text som utgör halva provet. Då källhantering är en viktig komponent
i den utredande texten är det av intresse att undersöka hur eleverna hanterade
den delen. I denna uppsats görs därför en kontrastiv undersökning av källhantering
och referatteknik i provtexter som har bedömts med betygen E och F från det nationella
provet i svenska 3 VT15.
Det undersökta materialet består av 152 provtexter från dels Gruppen för nationella
prov i svenska och svenska som andraspråk på Uppsala universitet, dels tre
gymnasieskolor i Västsverige.
Resultatet visar att F-texterna har större problem med sin källhantering än Etexterna.
F-texterna uppvisar en högre grad av avskrifter och källtextnära referat än
E-texterna och F-texterna har också en högre andel långa okommenterade citat och
färre referatmarkörer än E-texterna. Även E-texterna uppvisar samma problem men i
mindre utsträckning. En förklaring till detta är att den utredande texten, med sin
komplicerade väv av olika röster, är svårbehärskad, vilket även tidigare forskning
har visat. Även den fiktiva kommunikationssituationen som uppgiften innehåller gör
det svårt för eleven att veta vem läsaren av texten egentligen är.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt arbete inom lärarutbildningen, LSV410 15 hp
Ämne: Svenska språket
Termin: HT 2015
Handledare: Kristian Blensenius
View/ Open
Date
2016-05-27Author
Larsson, Olof
Keywords
nationella provet i svenska 3
källhantering
referatteknik
Language
swe