• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skillnaden mellan E och F – Elevers källhantering i det nationella provet i svenska 3

Sammanfattning
Hela 27 % av dem som gjorde det nationella provet i svenska 3 VT15 fick underkänt på den utredande text som utgör halva provet. Då källhantering är en viktig komponent i den utredande texten är det av intresse att undersöka hur eleverna hanterade den delen. I denna uppsats görs därför en kontrastiv undersökning av källhantering och referatteknik i provtexter som har bedömts med betygen E och F från det nationella provet i svenska 3 VT15. Det undersökta materialet består av 152 provtexter från dels Gruppen för nationella prov i svenska och svenska som andraspråk på Uppsala universitet, dels tre gymnasieskolor i Västsverige. Resultatet visar att F-texterna har större problem med sin källhantering än Etexterna. F-texterna uppvisar en högre grad av avskrifter och källtextnära referat än E-texterna och F-texterna har också en högre andel långa okommenterade citat och färre referatmarkörer än E-texterna. Även E-texterna uppvisar samma problem men i mindre utsträckning. En förklaring till detta är att den utredande texten, med sin komplicerade väv av olika röster, är svårbehärskad, vilket även tidigare forskning har visat. Även den fiktiva kommunikationssituationen som uppgiften innehåller gör det svårt för eleven att veta vem läsaren av texten egentligen är.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Interdisciplinärt arbete inom lärarutbildningen, LSV410 15 hp Ämne: Svenska språket Termin: HT 2015 Handledare: Kristian Blensenius
URL:
http://hdl.handle.net/2077/44341
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_44341_1.pdf (727.5Kb)
Datum
2016-05-27
Författare
Larsson, Olof
Nyckelord
nationella provet i svenska 3
källhantering
referatteknik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV