Föräldrarnas erfarenheter från en barnakut. – En intervjustudie
Parent´s experiences from one Paediatric emergency department. – An interview study
Sammanfattning
Bakgrund: Föräldrar söker till barnakuten då det är svårare att få en bokad tid till vårdcentralen och många hänvisas av Vårdguiden 1177 att söka barnakuten. Det finns en risk att ett sjukt barn missas i mängden av alla sökande. Tidigare forskning har sökt anledningar till varför föräldrar väljer barnakuten framför vårdcentralen samt vad som lett till tillfredställelse hos föräldrarna. Det saknas forskning om föräldrars egna erfarenheter om sitt barns besök på barnakuten.
Syfte: Studiens syfte var att undersöka föräldrars erfarenheter av sitt barns besök på barnakuten.
Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ deskriptiv design med semi-strukturerade intervjuer med 12 föräldrar som med sitt barn besökte en barnakut för vård. Insamlad data analyserades med en kvalitativ innehållsanalysmetod med manifest tolkning.
Resultat: I resultatet identifierades nio underkategorier och tre kategorier. De tre kategorierna var: Barnsjuksköterskans professionella bemötande, informationens påverkan av besöket och tillgodose familjens behov.
Slutsats: Specialistsjuksköterskan på barnakuten har som uppgift att kunna triagera vårdnivån och eventuellt hänvisa vidare till annan vårdinstans. Vid ankomsten till barnakuten ska vårdpersonalen se till att föräldrar med sina barn blir väl bemötta, bekräftade, inte blir bortglömda och får kontinuerlig information om undersökningar och väntetid. Genom ett professionellt bemötande av vårdpersonalen på barnakuten kommer besöket att upplevas mer gynnsamt.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Background: Several parents tent to seek the Paediatric emergency care because of difficulty to reserve a time at health centre and many are referred by the Care guide 1177 to seek care at the child emergency department. A high risk is available that a serious sick child can be missed among all others patients. Earlier science tried to seek reasons why parents choose Paediatric emergency department care instead of other health care and try to clarify what leads to the parents’ satisfaction. There is a lack of research on parents ' own experiences on their child's visit to the children's emergency department.
Aim: The aim of the study was to declare parents experiences of the child’s visit at the Paediatric emergency care. The study question was parent’s experiences of the child´s visit at the Paediatric emergency care.
Methods: A qualitative descriptive design with semi-structured interviews was used, with 12 parents who visiting the Paediatric emergency care with their child for care. The collected data was analysed using qualitative content method with a manifest interpretation.
Results: The result consists of nine subcategories and three categories. The three categories are as follow: Children nurse's professional attitude, the information impact of the visit and to meet family needs
Conclusion: The aim for the specialized nurse at the Paediatric emergency care has to be able to triage the care for the child and to possibly refer on to another care. When arriving to the Paediatric emergency, health workers should ensure that parents with their children will be taken care of, confirmed, not be forgotten and be kept informed of investigations and waiting time. The visit will be more favourable if the health worker gives parent and children a professional response.
Keywords: Experience, paediatric emergency department, parents, and satisfaction
Fil(er)
Datum
2016-06-03Författare
Egerbo, Jessica
Svahn, Helén
Nyckelord
Barnakuten
erfarenhet
föräldrar och nöjdhet
Språk
swe