• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att genomföra en lyckad crowfundingkampanj: En jämförelse av belöningsbaserad och delägarbaserad crowfunding

Abstract
I skuggan av finanskrisen 2008 växer sig den alternativa finansieringsmodellen crowdfunding allt större. Genom crowdfundingplattformar online får entreprenörer nu möjlighet att söka kapital direkt från ett stort antal investerare. Crowdfunding är emellertid präglad av en stor informationsasymmetri och det är tämligen oklart hur entreprenörer ska agera för att lyckas i sin strävan efter kapital. Därtill är befintliga studier inom ämnet splittrade när det kommer till framgångsfaktorer. Med utgångspunkt i befintlig teoribildning har denna studie undersökt framgångsfaktorer i två crowdfundingmodeller: belöningsbaserad och delägarbaserad crowdfunding. Genom en regressionsanalys har vi jämfört de två modellerna och för att ge svar på hur tidigare kända framgångsfaktorer fungerar inom respektive modell. Resultaten av vår studie visar att det finns stora skillnader mellan modellerna. För entreprenörer som behöver samla in större kapitalbelopp är den delägarbaserade modellen att föredra och för att lyckas i den här modellen indikerar våra resultat att externa rekommendationer och signaler om humankapital är de viktigaste faktorerna. I den belöningsbaserade modellen är också signaler om humankapital en viktig faktor, men istället för externa rekommendationer så tycks signaler om förberedelse ha störst inverkan på kapitalsökarens framgång. Slutligen finner vi också tecken på att falska signaler, cheap talk, påverkar framgången inom crowdfunding, vilket bör utredas i framtida studier.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/44583
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_44583_1.pdf (1.471Mb)
Date
2016-06-16
Author
Hellström, Sebastian
Liljenhed, Sebastian
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
15/16:14
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV