Att genomföra en lyckad crowfundingkampanj: En jämförelse av belöningsbaserad och delägarbaserad crowfunding
Sammanfattning
I skuggan av finanskrisen 2008 växer sig den alternativa finansieringsmodellen crowdfunding
allt större. Genom crowdfundingplattformar online får entreprenörer nu
möjlighet att söka kapital direkt från ett stort antal investerare. Crowdfunding är
emellertid präglad av en stor informationsasymmetri och det är tämligen oklart hur
entreprenörer ska agera för att lyckas i sin strävan efter kapital. Därtill är befintliga
studier inom ämnet splittrade när det kommer till framgångsfaktorer.
Med utgångspunkt i befintlig teoribildning har denna studie undersökt framgångsfaktorer
i två crowdfundingmodeller: belöningsbaserad och delägarbaserad crowdfunding.
Genom en regressionsanalys har vi jämfört de två modellerna och för att
ge svar på hur tidigare kända framgångsfaktorer fungerar inom respektive modell.
Resultaten av vår studie visar att det finns stora skillnader mellan modellerna. För
entreprenörer som behöver samla in större kapitalbelopp är den delägarbaserade modellen
att föredra och för att lyckas i den här modellen indikerar våra resultat att
externa rekommendationer och signaler om humankapital är de viktigaste faktorerna.
I den belöningsbaserade modellen är också signaler om humankapital en viktig faktor,
men istället för externa rekommendationer så tycks signaler om förberedelse ha
störst inverkan på kapitalsökarens framgång. Slutligen finner vi också tecken på att
falska signaler, cheap talk, påverkar framgången inom crowdfunding, vilket bör utredas
i framtida studier.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2016-06-16Författare
Hellström, Sebastian
Liljenhed, Sebastian
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
15/16:14
Språk
swe