Show simple item record

dc.contributor.authorHellström, Sebastian
dc.contributor.authorLiljenhed, Sebastian
dc.date.accessioned2016-06-16T13:00:48Z
dc.date.available2016-06-16T13:00:48Z
dc.date.issued2016-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/44583
dc.description.abstractI skuggan av finanskrisen 2008 växer sig den alternativa finansieringsmodellen crowdfunding allt större. Genom crowdfundingplattformar online får entreprenörer nu möjlighet att söka kapital direkt från ett stort antal investerare. Crowdfunding är emellertid präglad av en stor informationsasymmetri och det är tämligen oklart hur entreprenörer ska agera för att lyckas i sin strävan efter kapital. Därtill är befintliga studier inom ämnet splittrade när det kommer till framgångsfaktorer. Med utgångspunkt i befintlig teoribildning har denna studie undersökt framgångsfaktorer i två crowdfundingmodeller: belöningsbaserad och delägarbaserad crowdfunding. Genom en regressionsanalys har vi jämfört de två modellerna och för att ge svar på hur tidigare kända framgångsfaktorer fungerar inom respektive modell. Resultaten av vår studie visar att det finns stora skillnader mellan modellerna. För entreprenörer som behöver samla in större kapitalbelopp är den delägarbaserade modellen att föredra och för att lyckas i den här modellen indikerar våra resultat att externa rekommendationer och signaler om humankapital är de viktigaste faktorerna. I den belöningsbaserade modellen är också signaler om humankapital en viktig faktor, men istället för externa rekommendationer så tycks signaler om förberedelse ha störst inverkan på kapitalsökarens framgång. Slutligen finner vi också tecken på att falska signaler, cheap talk, påverkar framgången inom crowdfunding, vilket bör utredas i framtida studier.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries15/16:14sv
dc.titleAtt genomföra en lyckad crowfundingkampanj: En jämförelse av belöningsbaserad och delägarbaserad crowfundingsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record