• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Hela sjukhusyrket är ju ett konstant lärande" - En kvalitativ intervjustudie om sjuksköterskornas upplevelser av lärande, arbetsmiljö och hälsofrämjande arbete

Sammanfattning
Syfte: Uppsatsens syfte är att belysa hur sjuksköterskor upplever sitt lärande i relation till den egna arbetsmiljön med fokus på hälsofrämjande arbete. Samtidigt undersöks hur sjuksköterskors arbetsmiljö påverkar lärandet och hälsofrämjande arbete. Genom att studien syftar till att få en bredare förståelse för sjuksköterskors upplevelser har studien utgått från en fenomenologisk ansats. Teori: Studiens resultat analyserades och tolkades utifrån lärandets tre dimensioner (Illeris, 2011, 2015) samt tolkades utifrån sociokulturellt perspektiv på lärande (Säljö, 2011, 2012, 2015). Lärandets tre dimensioner; innehåll, drivkraft och samspel gjorde det möjligt att strukturera resultatet och få en djupare förståelse för sjuksköterskornas lärosituation. Det sociokulturella perspektivet gav en förståelse för hur sjuksköterskorna lär sig i samspel med fysiska och intellektuella redskap. Metod: I den föreliggande studien tillämpades kvalitativa intervjuer utifrån en fenomenologisk ansats med sex legitimerade sjuksköterskor i Västra Götalandsregionen. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera det insamlade datamaterialet. Resultat: Resultatet visar att sjuksköterskorna upplever arbetsmiljön som generellt god, men att det förekommer tidsbrist, hög arbetsbelastning och stress. Att ständigt lära sig och utvecklas ses som en självklar del i yrket. Lärandet sker främst i samspel där sjuksköterskornas meningsskapande och intresse för yrket är betydelsefullt. Studien visar på ett samband mellan arbetsmiljö och lärande, där förutsättningar i arbetsmiljön påverkar sjuksköterskornas möjligheter till lärande och hälsofrämjande arbete.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/44835
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_44835_1.pdf (371.7Kb)
Datum
2016-07-01
Författare
Jansson, Emelie
Kemppainen, Evelina
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT16 IPS PEDG14:8
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV