Show simple item record

dc.contributor.authorBjörk, Lars
dc.contributor.authorHaglund, Marcus
dc.date.accessioned2016-07-01T08:40:11Z
dc.date.available2016-07-01T08:40:11Z
dc.date.issued2016-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/44836
dc.description.abstractSyfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur bloggen som arena används av lärare, dels för att uttrycka sin syn på rådande ideal och tillgängliga utrymmen för elevsubjektivitet i skolan, och dels för att agera kritiskt, uttrycka motstånd och ställa alternativa frågor. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i en poststrukturalistisk ansats. Diskursbegreppet har använts för att synliggöra dominerande uttryck, intertextualitet och de artikulationer som specifikt uttrycks och också kolliderar. Därigenom har frågor om grunder för lärande, lärandemål och utrymmen för lust kunnat problematiseras. Metod: Bloggtexterna har analyserats genom att både leta efter övergripande mönster, gemensamma nämnare, variationer och specifika detaljer. Varje blogg har lästs flera gånger och kondenserats i teman. Resultat: Resultaten visar att de aktuella texterna genomgående betonar vikten av att lärande i skolan inbegriper ett självreglerande, individuellt och lustfyllt elevsubjekt. Genom analysen har vi visat att lust artikuleras i relation till ett nyfiket och entreprenöriellt elevsubjekt vilket genom utbildning fostras till en självledande medborgare. De ekonomiska, sociala och politiska ordningar som kommit att kallas nyliberalism reproduceras, i det här avseendet, i bloggtexterna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT16 IPS PEDG14:9sv
dc.subjectlärarbloggsv
dc.subjectpolicyanalyssv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectdiskurssv
dc.subjectfrihetsv
dc.subjectlustsv
dc.titleLustans lakejer: En kritisk diskursanalys av lärares bloggarsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record