• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lustans lakejer: En kritisk diskursanalys av lärares bloggar

Sammanfattning
Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur bloggen som arena används av lärare, dels för att uttrycka sin syn på rådande ideal och tillgängliga utrymmen för elevsubjektivitet i skolan, och dels för att agera kritiskt, uttrycka motstånd och ställa alternativa frågor. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i en poststrukturalistisk ansats. Diskursbegreppet har använts för att synliggöra dominerande uttryck, intertextualitet och de artikulationer som specifikt uttrycks och också kolliderar. Därigenom har frågor om grunder för lärande, lärandemål och utrymmen för lust kunnat problematiseras. Metod: Bloggtexterna har analyserats genom att både leta efter övergripande mönster, gemensamma nämnare, variationer och specifika detaljer. Varje blogg har lästs flera gånger och kondenserats i teman. Resultat: Resultaten visar att de aktuella texterna genomgående betonar vikten av att lärande i skolan inbegriper ett självreglerande, individuellt och lustfyllt elevsubjekt. Genom analysen har vi visat att lust artikuleras i relation till ett nyfiket och entreprenöriellt elevsubjekt vilket genom utbildning fostras till en självledande medborgare. De ekonomiska, sociala och politiska ordningar som kommit att kallas nyliberalism reproduceras, i det här avseendet, i bloggtexterna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/44836
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_44836_1.pdf (344.8Kb)
Datum
2016-07-01
Författare
Björk, Lars
Haglund, Marcus
Nyckelord
lärarblogg
policyanalys
lärande
diskurs
frihet
lust
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT16 IPS PEDG14:9
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV