Show simple item record

dc.contributor.authorHansson, Amanda
dc.contributor.authorLindbladh, Jennifer
dc.contributor.authorRidderbjelke, Johanna
dc.date.accessioned2016-07-01T09:25:54Z
dc.date.available2016-07-01T09:25:54Z
dc.date.issued2016-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/44838
dc.description.abstractSyfte: Studien avser studera hur en värdegrund kan förstås som ett pedagogiskt verktyg samt vilken roll chefen fyller mellan värdegrunden och verksamheten inom en kedja, både internt inom verksamheten samt utåt som varumärke och aktör. Genom textanalys och kvalitativa intervjuer är syftet att undersöka hur platschefer tillämpar sin verksamhets värdegrund i den dagliga verksamheten. Studien skall skapa förståelse för vilken betydelse en värdegrund kan ha för en verksamhet. Teori: De teorier som studien grundar sig på bidrar till en avgränsning inom forskningsfältet och ger oss som forskare de verktyg vi behöver för att analysera empirin. En teori om lärande organisationer används och utgår från en modell för arbetsplatslärande (Kock, 2013). Den nyinstitutionella teorin tillämpas då fokus ligger på organisationers relation till omvärlden och vilken påverkan denna relation får för organisationens utveckling (Lindberg & Erlingsdóttir, 2007). Utifrån en diskussion om diskurs och styrning konstruerades ett maktperspektiv som bidrar till en grundsyn för hur organisationer skapas och omskapas (Foucault, 1993). Till sist utgår studien från en organisationsteori med fokus på en modell som beskriver hur organisationskultur utformas för att studera och begreppsliggöra hur kulturen formas inom den styrande diskursen (Schein, 2004). …………………………………………. Metod: Denna studie har utgått från en kvalitativ textanalys av en varumärkesdriven kedjas värdegrund. För att undersöka hur värdegrunden framställs av chefer inom verksamheten har metoden även kompletterats med semistrukturerade intervjuer med sju platschefer. Studien har grundat sig i en fenomenografisk forskningsansats då intresset vilar i hur platscheferna uppfattar fenomenet. Resultat: Det resultat som är framträdande i studien är att värdegrunden kan ses som ett aktivt pedagogiskt verktyg inom en kedja. Det framkommer att värdegrunden kan förstås som ett styrverktyg som påverkar den dagliga verksamheten. Resultatet påvisar även att platschefens funktion blir att vara en länk mellan verksamhetens värdegrund och medarbetarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT16 IPS PEDG14:11sv
dc.subjectvärdegrundsv
dc.subjectlärande organisationsv
dc.subjectledarskapsv
dc.subjectorganisationskultursv
dc.subjectvärdeöverföringsv
dc.subjectvarumärkesetableringsv
dc.titleVärdegrund som pedagogiskt verktyg, inte bara ord? En kvalitativ studie om värdegrundens funktion i en kedjeverksamhetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record