dc.contributor.author | Hansson, Amanda | |
dc.contributor.author | Lindbladh, Jennifer | |
dc.contributor.author | Ridderbjelke, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2016-07-01T09:25:54Z | |
dc.date.available | 2016-07-01T09:25:54Z | |
dc.date.issued | 2016-07-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44838 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studien avser studera hur en värdegrund kan förstås som ett pedagogiskt verktyg samt vilken
roll chefen fyller mellan värdegrunden och verksamheten inom en kedja, både internt inom
verksamheten samt utåt som varumärke och aktör. Genom textanalys och kvalitativa intervjuer är
syftet att undersöka hur platschefer tillämpar sin verksamhets värdegrund i den dagliga verksamheten.
Studien skall skapa förståelse för vilken betydelse en värdegrund kan ha för en verksamhet.
Teori: De teorier som studien grundar sig på bidrar till en avgränsning inom forskningsfältet och ger
oss som forskare de verktyg vi behöver för att analysera empirin. En teori om lärande organisationer
används och utgår från en modell för arbetsplatslärande (Kock, 2013). Den nyinstitutionella teorin
tillämpas då fokus ligger på organisationers relation till omvärlden och vilken påverkan denna relation
får för organisationens utveckling (Lindberg & Erlingsdóttir, 2007). Utifrån en diskussion om diskurs
och styrning konstruerades ett maktperspektiv som bidrar till en grundsyn för hur organisationer
skapas och omskapas (Foucault, 1993). Till sist utgår studien från en organisationsteori med fokus på
en modell som beskriver hur organisationskultur utformas för att studera och begreppsliggöra hur
kulturen formas inom den styrande diskursen (Schein, 2004). ………………………………………….
Metod: Denna studie har utgått från en kvalitativ textanalys av en varumärkesdriven kedjas
värdegrund. För att undersöka hur värdegrunden framställs av chefer inom verksamheten har metoden
även kompletterats med semistrukturerade intervjuer med sju platschefer. Studien har grundat sig i en
fenomenografisk forskningsansats då intresset vilar i hur platscheferna uppfattar fenomenet.
Resultat: Det resultat som är framträdande i studien är att värdegrunden kan ses som ett aktivt
pedagogiskt verktyg inom en kedja. Det framkommer att värdegrunden kan förstås som ett styrverktyg
som påverkar den dagliga verksamheten. Resultatet påvisar även att platschefens funktion blir att vara
en länk mellan verksamhetens värdegrund och medarbetarna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT16 IPS PEDG14:11 | sv |
dc.subject | värdegrund | sv |
dc.subject | lärande organisation | sv |
dc.subject | ledarskap | sv |
dc.subject | organisationskultur | sv |
dc.subject | värdeöverföring | sv |
dc.subject | varumärkesetablering | sv |
dc.title | Värdegrund som pedagogiskt verktyg, inte bara ord? En kvalitativ studie om värdegrundens funktion i en kedjeverksamhet | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |