• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Värdegrund som pedagogiskt verktyg, inte bara ord? En kvalitativ studie om värdegrundens funktion i en kedjeverksamhet

Sammanfattning
Syfte: Studien avser studera hur en värdegrund kan förstås som ett pedagogiskt verktyg samt vilken roll chefen fyller mellan värdegrunden och verksamheten inom en kedja, både internt inom verksamheten samt utåt som varumärke och aktör. Genom textanalys och kvalitativa intervjuer är syftet att undersöka hur platschefer tillämpar sin verksamhets värdegrund i den dagliga verksamheten. Studien skall skapa förståelse för vilken betydelse en värdegrund kan ha för en verksamhet. Teori: De teorier som studien grundar sig på bidrar till en avgränsning inom forskningsfältet och ger oss som forskare de verktyg vi behöver för att analysera empirin. En teori om lärande organisationer används och utgår från en modell för arbetsplatslärande (Kock, 2013). Den nyinstitutionella teorin tillämpas då fokus ligger på organisationers relation till omvärlden och vilken påverkan denna relation får för organisationens utveckling (Lindberg & Erlingsdóttir, 2007). Utifrån en diskussion om diskurs och styrning konstruerades ett maktperspektiv som bidrar till en grundsyn för hur organisationer skapas och omskapas (Foucault, 1993). Till sist utgår studien från en organisationsteori med fokus på en modell som beskriver hur organisationskultur utformas för att studera och begreppsliggöra hur kulturen formas inom den styrande diskursen (Schein, 2004). …………………………………………. Metod: Denna studie har utgått från en kvalitativ textanalys av en varumärkesdriven kedjas värdegrund. För att undersöka hur värdegrunden framställs av chefer inom verksamheten har metoden även kompletterats med semistrukturerade intervjuer med sju platschefer. Studien har grundat sig i en fenomenografisk forskningsansats då intresset vilar i hur platscheferna uppfattar fenomenet. Resultat: Det resultat som är framträdande i studien är att värdegrunden kan ses som ett aktivt pedagogiskt verktyg inom en kedja. Det framkommer att värdegrunden kan förstås som ett styrverktyg som påverkar den dagliga verksamheten. Resultatet påvisar även att platschefens funktion blir att vara en länk mellan verksamhetens värdegrund och medarbetarna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/44838
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_44838_1.pdf (1.347Mb)
Datum
2016-07-01
Författare
Hansson, Amanda
Lindbladh, Jennifer
Ridderbjelke, Johanna
Nyckelord
värdegrund
lärande organisation
ledarskap
organisationskultur
värdeöverföring
varumärkesetablering
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT16 IPS PEDG14:11
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV