• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Man behöver kunskaper i både språk och kultur för att skriva bra" Den genrepedagogiska cirkelmodellen som ett språkutvecklande arbetsätt i vuxna andraspråkelevers textskapande.

Sammanfattning
Syftet med studien är att med aktionsforskningsverktyg undersöka hur och med vilka effekter den genrepedagogiska cirkelmodellen kan användas i undervisning om argumenterande texter med vuxna andraspråkselever som läser svenska som andraspråk 1 på komvux. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur kan cirkelmodellen tillämpas i undervisning om argumenterande texter? Vilka texttypiska och språkliga drag förekommer i elevernas argumenterade texter? Hur uppfattas det genrepedagogiska arbetssättet av eleverna? I detta examensarbete beskrivs ett antal lektioner som genomfördes enligt den genrepedagogiska cirkelmodellen, vilken karakteriseras av mycket stöttning, interaktion, hög kognitiv utmaning samt explicit undervisning. Därefter analyseras elevtexter utifrån den systemisk- funktionella grammatiken samt med hänsyn till kunskapskraven för svenska som andraspråk 1. Därtill genomförs en enkätundersökning för att få svar på frågan hur eleverna upplever metoden. Det genomförda aktionslärandet tyder på att arbetssättet enligt cirkelmodellen kan till stort sätt implementeras i vuxnas lärande på svenska som andraspråk 1. Cirkelmodellen som arbetsätt ger rika tillfällen till samarbete eleverna emellan. Med mycket stöttning från både läraren och klasskamraternas sida blir textskapande mer tillgängligt. Den genrepedagogiska metoden lämnade spår i elevernas texter och den explicita undervisningen om textens uppbyggnad underlättade elevernas textkonstruktion, dock visade det sig vara tidskrävande, vilket överensstämmer med tidigare forskning inom ämnet. Elevtexterna saknade bindeord som ordnar idéer samt innehöll bristande meningsbyggnad, vilket kan tyda på att den här aspekten skulle jag kunna förbättra till nästa gång. De genomförda enkäterna visade dessutom att metoden var uppskattad av elever och lusten att fortsätta arbeta enligt den genrepedagogiska cirkelmodellen yttrades. Eftersom aktionslärande är inriktat mot att lösa verkliga problem i en given kontext är studiens resultat inte generaliserbart.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, SSA 136,15 hp Ämne: Svenska som andraspråk Termin: VT 2016 Handledare: Qarin Franker
URL:
http://hdl.handle.net/2077/45128
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_45128_1.pdf (1.392Mb)
Datum
2016-07-07
Författare
Cwiek, Anna
Nyckelord
genrepedagogik
cirkelmodellen
svenska som andraspråk
vuxna
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV