dc.contributor.author | Frid, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2016-07-12T09:20:37Z | |
dc.date.available | 2016-07-12T09:20:37Z | |
dc.date.issued | 2016-07-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45227 | |
dc.description | Specialarbete SSA136 15 hp
Ämne: Svenska som andraspråk
VT 2016
Handledare: Julia Prentice & Sofie Johansson | sv |
dc.description.abstract | Uppsatsen vill beskriva vilka karaktärer passiva konstruktioner har i en lärobok i Svenska som andraspråk för att se vilka konsekvenser karaktäristiken av konstruktionerna kan ha för undervisningen i ämnet.
Grunden för uppsatsens undersökningar är att lärare måste vara medvetna om det språkbruk som finns i sitt ämne, såväl på lektionen såsom i läroboken. Genom att läraren är medveten om hur ämnesspråket ser ut kan läraren sedan stötta eleverna kring de möjliga problem och svårigheter som språket i skolan kan ge upphov till. Passiva konstruktioner är en av många aspekter i svenska språket som anses skapa problem för många elever vid läsning.
Meningar i passiv form tillhör ett mer formellt språk och själva användningen har som syfte att lyfta fram temat och att skapa en mer distanserad text som saknar t.ex. författarröst och tydliga aktörer. För L2-elever har passiva konstruktioner visat sig vara speciellt svårt. Många språk har passiva konstruktioner, men det är sammanhanget som passiva konstruktioner främst förekommer i som kan skapa problem.
Att kunna använda passiva konstruktioner i skolan kan anses vara en del av läroplanen. Passiva konstruktioner återfinns i lärobokstexter i många ämnen, men undersökningen visar att de nästan inte alls uppträder i den undersökta läroboken i Svenska som andraspråk.
En kvantitativ undersökning har gjorts av hela läroboken för att finna frekvensen av passiva konstruktioner och deras egenskaper. Efter det har resultaten från analyserna kring passiva konstruktioner i lärobokstexterna fått vägleda analysen utifrån ett undervisningsperspektiv.
Att läroboken innehåller få passiva konstruktioner innebär att läraren kan använda läroboken och utgå från att passiva konstruktioner inte kommer att vara det som orsakar läsförståelseproblem, men det innebär även att eleverna inte får möta passiva konstruktioner under Svenska som andraspråkslektionerna om läraren endast använder sig av den undersökta läroboken. Medvetenheten om att den undersökta läroboken inte innehåller många passiva konstruktioner gör att läraren i undervisningen kanske bör använda andra texter när hen undervisar om passiva konstruktioner funktion och användning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | passiva konstruktioner | sv |
dc.subject | skolspråk | sv |
dc.subject | lärobok | sv |
dc.subject | textanalys | sv |
dc.title | Passiva konstruktioner i lärobokstexten. En frekvensbaserad textanalys av en lärobok i Svenska som andraspråk 1-3 i gymnasieskolan | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |