Z/V En sociosemiotisk undersökning av en multimodal text
Sammanfattning
Uppsatsen beskriver mötet mellan Volvo XC70 feat. Zlatan och 42 gymnasieelever i
en sociosemiotisk undersökning. En sådan undersökning syftar till att frilägga med
vilka medel en visuell text styr mottagarens tolkning i en viss riktning. Uppsatsen
utgår från den teori och tolkningsmodell för analys av multimodala texter som
utarbetats av Günther Kress och Theo van Leeuwen. Volvos reklamfilm blir föremål
för analys enligt de teoretiska förutsättningarna. Analysen ger vid handen att
fotbollsspelaren Zlatan och Volvobilen länkas till varandra med hjälp av
nationalsången till ett överordnat budskap om svenska värden, svensk kvalitet och
genuint svenska egenskaper. Resultatet från en enkätundersökning med två
kategorier gymnasieelever – förstaspråkselever och andraspråkselever i årskurs 1 –
redovisas också. Deras svar, som jämförs med filmanalysen, tyder på, förutom
skillnader mellan elevkategorierna, att flertalet elever inte uppfattar mer än delar av
filmens budskap. De slutsatser som kan dras av detta ställs i relation till läroplanen i
svenskämnet.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
SSA 136, fördjupningsarbete 15 hp
Svenska som andraspråk
Ht 2014
Handledare: Julia Prentice, Einar Korpus
Fil(er)
Datum
2016-07-13Författare
Karlsson, Jan
Nyckelord
Volvo
Zlatan
visuell text
multimodal analys
gymnasieelever
läroplanen
Språk
swe