• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grammatiska svårigheter hos andraspråksinlärare med polska som modersmål

Sammanfattning
Som SFI-lärare har jag märkt att elever från vissa modersmålgrupper (exempelvis slaviska språk) har svårt att tillämpa sig olika grammatiska moment i det svenska språket. På grund av detta vill jag fördjupa mina kunskaper i detta ämne och granska orsaker för dessa svårigheter i inlärningen av svenska språket. I min uppsats koncentrerar jag mig på den grammatiska delen som orsakar många besvär i andraspråksinlärningen hos SFI-elever med polska som modersmål. Vidare försöker jag analysera och förklara de grammatiska felen som inlärare med polska som modersmål gör i sina skriftliga texter. Eftersom mitt syfte är att få en fördjupad bild av de grammatiska felen som eleverna med polska som modersmål gör i sin skriftliga produktion anser jag att både den kvalitativa och den kvantitativa metoden är mest lämpliga för att besvara de frågorna som jag ställer i denna undersökning. Undersökningsmaterialet består av 14 skriftliga texter av inlärare som är vuxna med polska som modersmål. Dessa personer läser kurs C respektive D på SFI. Elevernas texter producerades till olika teman och under olika tillfällen under SFI-undervisningen. Resultatet som jag har fått visar att de flesta felen, men inte alla, som polska inlärare gör i sina texter uppstår på grund av interferens från modersmålet till det svenska språket. Andra förklaringar till de grammatiska felen är också så kallade övergeneralisering, inlärningsspråkets komplexitet, produktionen av yttranden i den aktuella kommunikationssituationen samt att inläraren försöker använda svenska som är för avancerad för deras språkliga nivå.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, SSA136, 15 poäng Svenska som andraspråk Termin: VT2015 Handledare: Julia Prentice
URL:
http://hdl.handle.net/2077/45294
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_45294_1.pdf (214.1Kb)
Datum
2016-07-15
Författare
Dabrowska, Monika
Nyckelord
andraspråk
modersmål
SFI
kontrastiv analys
grammatiska fel
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV