• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att åldras i en epok av teknisk utveckling - Om relationen mellan digitala matinköp och välbefinnande hos äldre

Sammanfattning
Den tekniska utvecklingen leder till innovativa lösningar. Inom vård- och äldreomsorgen utreds hur tekniken kan effektivisera hemtjänstens rutiner för dagligvaruinköp. Då de äldre som har hjälp med detta exkluderas från möjligheten att själva påverka och bli påverkade av den fysiska butiken, såg författarna en möjlig fördel med att involvera de äldre i hemtjänstens nya rutiner. Syftet med studien är därför att få ökad kunskap om hur e-handel av dagligvaror kan påverka äldres välbefinnande. Psykosociala och fysiologiska förändringar hos den åldrande människan gör att den mentala hälsan blir särskilt betydelsefull. Studiens design är en komprimerad etnografisk studie där intervjuer och observationer utförts med fem deltagare i åldrarna 87-97. Resultatet visar att deltagarna har förenklade matrutiner och att en önskan om sällskap vid matsituationer finns. Resultat visar också att deltagarnas tidigare erfarenheter och förhållande till mat påverkar hur de upplever skillnaden nu från förr. Hur deltagarna förhåller sig till surfplattan verkar beror på deras bakgrund, men flera av dem visar ett stort intresse för e-butiken. Dock delades uppfattningen att tekniken främst är riktad mot yngre. En möjlighet de äldre upplevde med e-butiken var som inspirationskälla, medan nedsatt syn och darrhänthet var de hinder de främst upplevde. De känslor som uppkom efter inköpstillfället var nyfikenhet, positivitet och en önskan om att vara delaktiga i inköpen. Viktiga slutsatser är därför att hemtjänsten vid ett införande av e-handel, bör överväga att involvera de äldre i processen. Den kunskap som framkom tyder på att detta kan påverka de äldres välbefinnande positivt. Dock efterfrågar författarna mer forskning inom området.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/45966
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_45966_1.pdf (387.9Kb)
Datum
2016-08-16
Författare
Eriksson, Fanny
Martinson, Kristine
Nyckelord
dagligvaror
e-handel
hemtjänst
välbefinnande
äldre
Serie/rapportnr.
VT16-17
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV