IT ur ett hållbarhetsperspektiv
IT from a sustainable perspective
Abstract
Idag är det allt fler företag som arbetar utifrån ett hållbarhetsperspektiv d v s de
arbetar med ett ekonomiskt-, socialt och miljömässigt ansvarstagande. Som det ser ut i
dagsläget med allt större fokus på att företagen tar sitt sociala och miljömässiga
ansvar så kommer de ansvarstagande kundföretagen att behöva öka kraven då de
upphandlar IT-relaterande tjänster eller IT-relaterade produkter. Vår studie baseras på
en kvalitativ metod där intervjuer har gjorts hos fem svenska företag. Respondenterna
i de olika företagen var högt uppsatta personer med god insyn i hur deras
verksamheter drivs. Studiens fokus har legat på hur IT-avdelningarnas kravställande
vid upphandlingar sett ut från ett hållbarhetsperspektiv. Resultatet av arbetet har visat
att även om företagen har en hållbarhetspolicy, så följer deras IT-avdelningar inte
med i utvecklingen mot en hållbar utveckling. Den ökande betydelsen av varumärket
gör att IT-avdelningarna måste bli mer medvetna och utarbeta en större medvetenhet
om hållbarhetstänkande och praktik eftersom varumärket annars kan hotas.
Date
2007-06-21Author
Koluman, Emanuel
Löytynoja, Jari
Keywords
CSR
Sustainability
Brand
IT
Series/Report no.
Report / IT University of Göteborg
2007:76
Language
swe