dc.contributor.author | Söderholm Regnér, Sandra | |
dc.contributor.author | Svensson, Adam | |
dc.date.accessioned | 2007-06-21T13:25:14Z | |
dc.date.available | 2007-06-21T13:25:14Z | |
dc.date.issued | 2007-06-21T13:25:14Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/4626 | |
dc.description.abstract | Den nya tidens utmaningar ställer allt högre krav på effektivitet och flexibilitet hos
verksamheter. Traditionella informationssystem har svårt att tillmötesgå dessa krav. Den
serviceorienterade arkitekturen (SOA) betraktas som ett nästa steg i utvecklingen, med syfte
att hantera denna problematik. Förutsättningarna för att ett förändringsarbete skall lyckas kan
definieras i termer av överblickbarhet, samförståelse (medvetenhet) och meningsfullhet. En
lyckad övergång till SOA förutsätter att dessa faktorer har beaktats i förändringsarbetet.
Begreppet SOA är fortfarande nytt för många och därmed kan förväntningar på arkitekturen
variera stort. Syftet med vår studie är att belysa denna problematik och skapa förutsättning för
att uppnå en överblickbarhet över, samt en samförståelse och meningsfullhet kring ett
förändringsarbete som innebär att gå mot en SOA. Syftet med vår studie är att besvara
följande frågeställningar: Vilka faktorer är viktiga att beakta för att bedöma hur intressenter
förväntar sig att SOA skall ge nytta för verksamheten? Hur bedömer vi graden av
samförståelse kring förväntningen på dessa faktorer? För att besvara frågorna har vi skapat en
modell vilket belyser en verksamhet i förhållande till SOA utifrån fem dimensionella aspekter.
Dimensionerna har väglett för identifiering och kategorisering av 25 faktorer som teoretiskt
motiveras som kritiska för att bedöma hur intressenter förväntar sig att SOA ska ge nytta för
verksamheten. Uppsatsen presenterar även ett verktyg för att belysa graden av samförståelse
kring dessa faktorer. Den empiriska bilden har skapats med stöd av modellen och dess
tillhörande frågeformulär genom ett praktikfall hos WM-data. Resultatet av vår empiriska
studie visar att en högre samförståelse kring intressenternas förväntningar på SOA och dess
effekter i verksamheten är nödvändig för att ett förändringsarbete skall lyckas. Modellen
bedöms utifrån använda valideringsformer som representativ och av hög kvalitet. Därmed kan
modellens syfte betraktas som uppfyllt. Däremot kan inte modellen sägas vara generell, då den
endast har applicerats på ett studieobjekt.
Denna uppsats är skriven på svenska. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Report / IT University of Göteborg | eng |
dc.relation.ispartofseries | 2007:52 | eng |
dc.subject | Serviceorienterad arkitektur | eng |
dc.subject | SOA | eng |
dc.subject | intressenter | eng |
dc.subject | förväntningar | eng |
dc.subject | samförståelse | eng |
dc.subject | överblickbarhet | eng |
dc.subject | meningsfullhet | eng |
dc.subject | nytta | eng |
dc.subject | IT-managementperspektiv | eng |
dc.subject | verksamhetsperspektiv | eng |
dc.title | En Samordnad Förståelse kring SOA – Ett Praktikfall på WM-data | eng |
dc.title.alternative | A Mututal Understanding of SOA – A Case Study at WM-data | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Göteborg/Applied Information Technology | eng |