• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att bedöma potentialen i online communities

Abstract
Bakgrund och problem: Online communities är en färsk bransch där flera uppmärksammade förvärv ägt rum under det senaste året. Värderingen av nya företag på osäkra marknader kan ofta vara svår, i och med osäkerhet vad gäller hur den framtida potentialen skall bedömas. Uppsatsens frågeställning går ut på att redogöra för hur detta kan ske. Syfte: Uppsatsens explorativa syfte går ut på att inhämta så mycket kunskap och information om ämnet som möjligt, och därigenom sträva efter att kartlägga och synliggöra den potential och de risker som finns inom branschen online communities. Avgränsningar: Online communities är en plats där människor träffas virtuellt för att interagera med varandra. Vi har valt att analysera sociala, relationsfrämjande, online communities som primärt är riktade mot ungdomar i Norden vars syfte är att utgöra en träffpunkt för allmänt socialt umgänge. Metod: Uppsatsen har ett explorativt undersökningsförfarande, där ett kvalitativt tillvägagångssätt begagnats för att inhämta primärdata i form utav intervjuer med analytiker, experter och uppköpare. Analys och slutsatser: Intellektuellt kapital är grunden till värdeskapandet i en online community. Att vårda relationer till medlemmarna är av avgörande vikt för framgång. För en community finns därmed en stor del av potentialen i möjligheten att skapa intäkter utan att störa medlemsrelationerna. Vid förvärv av en online community ligger en stor del av värdet i det sätt de tänkta synergierna ska erhållas. Förslag till fortsatt forskning: Författarnas förslag till fortsatt forskning är att medelst en kvantitativ ansats utföra en övergripande kvantitativ undersökning för att statistiskt säkerställa vilka faktorer och variabler som är intressanta att beakta vid förvärv av online communities. Att mäta medlemmarnas efterfrågeelasticitet för betaltjänster på communityn är en annan intressant studiemöjlighet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/4652
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
06-07-122M.pdf (1.870Mb)
Date
2007-06-28
Author
Enskog, Max
Hansson, Michell
Hörnberg, Fredrik
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-122M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV