• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

REKLAMBYRÅN & HÅLLBAR UTVECKLING – En explorativ studie Om hur marknadsförare ser på sin reklambyrås roll och möjligheter i omställningen till en hållbar utveckling

Abstract
Syfte Belysa och problematisera marknadsförares syn på sin reklambyrås roll i omställningen mot en hållbar utveckling. Metod En kvalitativ studie med explorativ ansats baserad på tre intervjuer med anställda på en reklambyrå Teoretiska perspektiv Teorin beskriver och förklarar begreppen konsumtion, hållbar utveckling och hållbar marknadsföring, till största del utifrån teoretikerna. Varey 2010, Dobers & Strannegård 2005 och Martin & Shouten 2012 Resultat & Slutsatser Marknadsförarna visar ett stort ansvar och engagemang för hållbar utveckling. De ser konflikten kring konsumtion och hållbar utveckling men stannar inte gärna upp och problematiserar kring sin egen roll, utan tenderar att snabbt fokusera på lösningar. De ser stora möjligheter när det gäller att påverka konsumenter och uppdragsgivare och kan, med hjälp av sin kommunikativa kompetens, verka för en omställning. Det tycks dock som om deras perspektiv på hållbar marknadsföring som sätt att förändra konsumtion, snarare än att minska konsumtion, inte räcker för att på allvar adressera de ekologiska och sociala hållbarhetsproblemen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/46583
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_46583_1.pdf (2.001Mb)
Date
2016-09-05
Author
Ahrin Larsson, Martin
Franzén, Jonas
Keywords
Reklambyrå, hållbar utveckling, hållbarhet,konsumtion, marknadsföring, hållbar marknadsföring
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
15/16:7
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV