• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

REKLAMBYRÅN & HÅLLBAR UTVECKLING – En explorativ studie Om hur marknadsförare ser på sin reklambyrås roll och möjligheter i omställningen till en hållbar utveckling

Sammanfattning
Syfte Belysa och problematisera marknadsförares syn på sin reklambyrås roll i omställningen mot en hållbar utveckling. Metod En kvalitativ studie med explorativ ansats baserad på tre intervjuer med anställda på en reklambyrå Teoretiska perspektiv Teorin beskriver och förklarar begreppen konsumtion, hållbar utveckling och hållbar marknadsföring, till största del utifrån teoretikerna. Varey 2010, Dobers & Strannegård 2005 och Martin & Shouten 2012 Resultat & Slutsatser Marknadsförarna visar ett stort ansvar och engagemang för hållbar utveckling. De ser konflikten kring konsumtion och hållbar utveckling men stannar inte gärna upp och problematiserar kring sin egen roll, utan tenderar att snabbt fokusera på lösningar. De ser stora möjligheter när det gäller att påverka konsumenter och uppdragsgivare och kan, med hjälp av sin kommunikativa kompetens, verka för en omställning. Det tycks dock som om deras perspektiv på hållbar marknadsföring som sätt att förändra konsumtion, snarare än att minska konsumtion, inte räcker för att på allvar adressera de ekologiska och sociala hållbarhetsproblemen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/46583
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_46583_1.pdf (2.001Mb)
Datum
2016-09-05
Författare
Ahrin Larsson, Martin
Franzén, Jonas
Nyckelord
Reklambyrå, hållbar utveckling, hållbarhet,konsumtion, marknadsföring, hållbar marknadsföring
Serie/rapportnr.
Environmental Management/Uthålligt företagande
15/16:7
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV