• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FRIHETEN ATT FÅ LEVA OCH GÖRA VAD MAN VILL - Om ett arbetsmarknadspolitiskt aktiveringsprojekt riktat mot långtidsarbetslösa ungdomar

Sammanfattning
Syfte: Med utgångspunkt i en projektutvärdering är uppsatsens syfte att följa upp, förstå och förklara de långsiktiga effekterna hos åtta tidigare långtidsarbetslösa ungdomar i åldrarna 18-26 år. De ingående i studien genomförde projektet ungefär 6-24 månader sedan. Teori: Bourdieus kapitalbegrepp, empowerment och anställningsbarhet används som verktyg i uppsatsen för att synliggöra de medverkande ungdomarnas resurssvaghet. De används även för att kunna se om projektets empowermentbaserade aktiviteter leder till en ökad anställningsbarhet genom Bourdieus syn på habitus och kapital. Lyckas ungdomar anpassa habitus till kontexten – arbetsmarknaden efter avslutat projekt? Metod: Kvalitativa semistrukturerade intervjuer har utgjort grunden för insamling av data. Grundad teori har använts som analysmetod där gemensamma kodade kategorier utgör rubriker i resultatredovisningen. Resultat: Studiens resultat belyser hur ungdomarnas resurssvaghet tas i uttryck på arbetsmarknaden. Analysen visar att projektets aktiviteter hjälper ungdomarna att återfå viljan till att arbeta eller studera. Projektets åtgärder går att förstå som tillförandet av kapital, till den grad att det ger en återaktivering av vilja och motivation att finna ett arbete eller studier. Projektets grund i empowermentperspektivet bidrar till att individen blir motiverad att söka nya arbeten eller studier. Projektet hjälper dock inte ungdomarna att skaffa nya yrkesfärdigheter för att utvecklas mot att betraktas som anställningsbar på arbetsmarknaden.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/47117
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
gupea_2077_47117_1.pdf (237.3Kb)
Datum
2016-09-15
Författare
Garnham, Robin
Nyckelord
aktiveringsprojekt
arbetsmarknadspolitik
långsiktiga effekter
ungdomsarbetslöshet
utvärdering
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV