Show simple item record

dc.contributor.authorLeth, Elsa
dc.date.accessioned2016-09-16T07:33:33Z
dc.date.available2016-09-16T07:33:33Z
dc.date.issued2016-09-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/47208
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka Fokusmodellens praktiska tillämpning och effekter på en avdelning på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Teori: För fördjupad förståelse och analys har tidigare forskning om relationell samordning respektive konflikter i relation till hälsa och vårdkvalitet samt teorier kring organisation, kommunikation och konflikt använts. Bland annat har resultaten analyserats mot bakgrund av Jordans komponenter för problemlösande samarbetskultur inom ramen för robust samarbetskultur. Metod: Den kvalitativa studien har en induktiv ansats. Empirin består av samtal och semistrukturerade intervjuer med anställda, observationer av Fokusmöten samt Fokusgruppernas egna anteckningar och har analyserats med hjälp av induktiv tematisk analys. Resultat: Studiens resultat visar att Fokusmodellen fungerar som forum för tidig problemlösning på den studerade avdelningen, vilket indikerar att modellen sannolikt är väl lämpad att användas som konfliktförebyggande metod.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectkonflikteskalationsv
dc.subjectkonflikthanteringsv
dc.subjectkonflikttriangelnsv
dc.subjectlärande organisationsv
dc.subjectorganisationsutvecklingsv
dc.subjectproblemlösningsv
dc.subjectrelationell samordningsv
dc.subjectrobust samarbetskultursv
dc.titleDE BÄSTA MÖTEN VI HAR - En undersökning av Fokusmodellen på Sahlgrenska Universitetssjukhusetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record