• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”UTAN KUNDSERVICE HADE INTE FÖRETAGET FUNGERAT” - En studie av psykosocial arbetsmiljö för kundservicemedarbetare

Sammanfattning
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kundservicepersonal på företaget Anticimex upplever den psykosociala arbetsmiljön utifrån krav, kontroll, stöd och känsla av sammanhang. Teori: För att förstå kundservicepersonalens psykosociala arbetsmiljö har krav-kontroll-stödmodellen och KASAM använts som teoretisk referensram. Tidigare forskning behandlar kundserviceyrket, emotionella krav samt engagemang. Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ ansats. Data insamlades genom semistrukturerade intervjuer med sju personer. Intervjuerna har därefter transkriberats och relevanta teman har lyfts fram. Resultat: Studiens resultat visar att kundservicepersonalens arbete, enligt krav-kontrollmodellen, kan klassificeras som olika arbeten beroende på årstid samt utifrån vilken strategi kundservicegruppen arbetar utifrån. De olika klassificeringar som framträdde var högstressarbeten, aktiva arbeten samt passiva arbeten. Det sociala stödet varierar för medarbetarna, framförallt är det medarbetare som är den främsta källan till ett högt socialt stöd. Känslan av sammanhang är medelhög, med en hög meningsfullhet, och något lägre hanterbarhet och begriplighet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/47231
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
gupea_2077_47231_1.pdf (754.2Kb)
Datum
2016-09-16
Författare
Hultbrant, Erika
Nyckelord
emotionella krav
engagemang
KASAM
krav-kontroll-stödmodellen
kundservice
psykosocial arbetsmiljö
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV