Show simple item record

dc.contributor.authorEnarsson, Linda
dc.date.accessioned2016-09-20T11:28:37Z
dc.date.available2016-09-20T11:28:37Z
dc.date.issued2016-09-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/47521
dc.descriptionThe demands on Swedish schools concerning absence registration increased through the Swedish Education Act from 2010. Nowadays children’s guardians need to be informed about their child’s school absence the same day it happens. Many Swedish schools were changing to digital attendance registration systems at roughly the same time as this demand came. Up until now little research in this field has been conducted even though they are used daily at a large number of schools in Sweden. The aim of this thesis is to investigate how digital attendance registration can be understood within a school practise if you choose to see digital attendance registration as an infrastructure. This is done through an online survey aimed at teachers in grades 0-9 in Sweden. The online survey is performed in seven different Facebook-groups for teachers. The selection of participants is a so-called ”convenience sampling”, the teachers who have time and opportunity answer the survey. The survey is posted online for 19 days before it’s closed down. During that time 151 answers were submitted. Except for showing that teachers are very positive to the digital attendance registration systems the answers show us that it is relevant to see digital attendance registration systems as an infrastructure. The teachers’ statements are analysed with the help of Star & Ruhleder’s dimensions of infrastructures and one can see that these are easily applicable to the answers. The teachers in the survey mention many different elements that are typical of an infratructure, even if they themselves are not talking in terms of infrastructures. The result shows that if you understand the act of filling in absent students as part of an infrastructure you also see how the attendance registration system is connected to other tools and practises.sv
dc.description.abstractI skollagen som kom 2010 skärptes kraven på skolorna i Sverige för frånvarorapportering. Numera måste vårdnadshavare informeras samma dag om deras barn är frånvarande i skolan. Ungefär samtidigt som detta krav infördes höll skolor i Sverige på att gå över till att registrera frånvaro digitalt i olika frånvarorapporteringssystem. Hittills har mycket lite forskning bedrivits om dessa digitala system trots att de används dagligen på ett mycket stort antal skolor i Sverige. Detta arbete syftar till att undersöka hur digital frånvarorapportering kan förstås inom en skolpraktik om man väljer att se digital frånvarorapportering som en infrastruktur. Det görs via en nätenkät som riktar sig till grundskolelärare i Sverige. Nätenkäten genomförs i sju olika Facebook-grupper som riktar sig till lärare. Urvalet är ett bekvämlighetsurval av de lärare som har tid och möjlighet att svara. Enkäten ligger på nätet i 19 dagar innan den stängs ner. Under denna tid inkommer 151 svar. Svaren visar förutom att lärare är mycket positiva till de digitala frånvarorapporteringssystemen att det är relevant att se digitala frånvarorapporteringssystem som en infrastruktur. Utifrån Star & Ruhleders infrastrukturdimensioner analyseras lärarnas utsagor och man ser att det går att applicera dessa väl på svaren. Lärarna i undersökningen nämner många olika element som är typiska för en infrastruktur, även om de inte själva talar i termer om infrastrukturer. Resultatet visar att om man förstår frånvarorapportering som en del av en infrastruktur så belyser det hur frånvarorapporteringssystemet hänger samman med olika verktyg och praktiker.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2016:155sv
dc.subjectinfrastruktursv
dc.subjectfrånvarosv
dc.subjectnärvarosv
dc.subjectskolksv
dc.subjectfrånvarorapporteringsv
dc.subjectfrånvarorapporteringssystemsv
dc.titleEn enkätstudie av lärares användande av digitala frånvarorapporteringssystem ur ett infrastrukturellt perspektivsv
dc.title.alternativeA survey on teachers’ usage of attendance registration systems from an infrastructural perspectivesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record