• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En enkätstudie av lärares användande av digitala frånvarorapporteringssystem ur ett infrastrukturellt perspektiv

A survey on teachers’ usage of attendance registration systems from an infrastructural perspective

Abstract
I skollagen som kom 2010 skärptes kraven på skolorna i Sverige för frånvarorapportering. Numera måste vårdnadshavare informeras samma dag om deras barn är frånvarande i skolan. Ungefär samtidigt som detta krav infördes höll skolor i Sverige på att gå över till att registrera frånvaro digitalt i olika frånvarorapporteringssystem. Hittills har mycket lite forskning bedrivits om dessa digitala system trots att de används dagligen på ett mycket stort antal skolor i Sverige. Detta arbete syftar till att undersöka hur digital frånvarorapportering kan förstås inom en skolpraktik om man väljer att se digital frånvarorapportering som en infrastruktur. Det görs via en nätenkät som riktar sig till grundskolelärare i Sverige. Nätenkäten genomförs i sju olika Facebook-grupper som riktar sig till lärare. Urvalet är ett bekvämlighetsurval av de lärare som har tid och möjlighet att svara. Enkäten ligger på nätet i 19 dagar innan den stängs ner. Under denna tid inkommer 151 svar. Svaren visar förutom att lärare är mycket positiva till de digitala frånvarorapporteringssystemen att det är relevant att se digitala frånvarorapporteringssystem som en infrastruktur. Utifrån Star & Ruhleders infrastrukturdimensioner analyseras lärarnas utsagor och man ser att det går att applicera dessa väl på svaren. Lärarna i undersökningen nämner många olika element som är typiska för en infrastruktur, även om de inte själva talar i termer om infrastrukturer. Resultatet visar att om man förstår frånvarorapportering som en del av en infrastruktur så belyser det hur frånvarorapporteringssystemet hänger samman med olika verktyg och praktiker.
Degree
Student essay
Other description
The demands on Swedish schools concerning absence registration increased through the Swedish Education Act from 2010. Nowadays children’s guardians need to be informed about their child’s school absence the same day it happens. Many Swedish schools were changing to digital attendance registration systems at roughly the same time as this demand came. Up until now little research in this field has been conducted even though they are used daily at a large number of schools in Sweden. The aim of this thesis is to investigate how digital attendance registration can be understood within a school practise if you choose to see digital attendance registration as an infrastructure. This is done through an online survey aimed at teachers in grades 0-9 in Sweden. The online survey is performed in seven different Facebook-groups for teachers. The selection of participants is a so-called ”convenience sampling”, the teachers who have time and opportunity answer the survey. The survey is posted online for 19 days before it’s closed down. During that time 151 answers were submitted. Except for showing that teachers are very positive to the digital attendance registration systems the answers show us that it is relevant to see digital attendance registration systems as an infrastructure. The teachers’ statements are analysed with the help of Star & Ruhleder’s dimensions of infrastructures and one can see that these are easily applicable to the answers. The teachers in the survey mention many different elements that are typical of an infratructure, even if they themselves are not talking in terms of infrastructures. The result shows that if you understand the act of filling in absent students as part of an infrastructure you also see how the attendance registration system is connected to other tools and practises.
URI
http://hdl.handle.net/2077/47521
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_47521_1.pdf (2.969Mb)
Date
2016-09-20
Author
Enarsson, Linda
Keywords
infrastruktur
frånvaro
närvaro
skolk
frånvarorapportering
frånvarorapporteringssystem
Series/Report no.
2016:155
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV