E-deltagande i stadsbyggnad KOMMUNIKATION, LÄRANDE OCH KONSULTATION I E-PLANERING
E-participation in urban planning Communication, learning and consultation in e-planning
Abstract
Försök att utveckla medborgardeltagande inom stadsplanering fokuserar ofta på att bredda
och öka deltagandet snarare än att fördjupa det. Forskning har fokuserat på ton och stil i
aktiviteterna samt i vilken utsträckning e-deltagande resulterar i ökad transparens och
öppenhet vad gäller aktörer, policys och processer. Allt eftersom fler digitala innovationer
möjliggör fördjupad kvalitet i e-deltagandet behöver deras konsekvenser för kommunikation,
lärande och placering på deltagartrappan undersökas.
Den här beskrivande litteraturstudien undersöker e-deltagandets deltagandeprocedurer och
verktyg samt dess kvalitativa och kvantitativa konsekvenser. Syftet är att beskriva edeltagandets
konsekvenser för kommunikation, lärande och deltagandets placering på
deltagartrappan.
Slutsatserna är att e-deltagandet bidrar till förbättrad kommunikation och förbättrat lärande
både för medborgare och stadsplanerare. Det innebär att e-deltagande inom stadsplanering är
intressant område att studera vidare både inom kommunikationsforskning och forskning inom
lärande. Sociala media och PPGIS är de vanligaste verktygen, men vanligen kombineras flera
olika verktyg i deltagandeproceduren. E-deltagandet kombineras oftast med analogt
deltagande.
Degree
Student essay
Other description
Attempts to develop e-participation in city planning often focuses on broadening and
increasing participation rather than deepening. Research has focused on tone and style within
activities as well as to what extent e-participation brings increased transparency and openness
to stakeholders, policies and processes. As more digital innovations offer extended quality of
e-paticipation the consequenses when it comes to communication, learning and their place in
the ladder of participation need research.
This descriptive literature review studies the participatory processes of e-participation, its’
tools and its’ qualitative and quantitative consequenses. The aim of the study is to describe the
consequenses of e-participation when it comes to communication and learning as well as their
place in the ladder of participation.
The conclusion of the study is that e-participation contributes to improved communication
and an improved level of learning for citizens as well as urban planners. This means that eparticipation
in city planning is an interesting subject for further studies within
communication research as well as learning. Social media and PPGIS are the most common
tools, but most often several tools are combined in the participation process. E-participation is
mostly combined with analogue participation.
Date
2016-09-20Author
Juell-Skielse, Malin
Rundqvist, Maureene
Keywords
stadsplanering
medborgardeltagande
e-deltagande
lärande
kommunikation
Series/Report no.
2016:160
Language
swe