• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undersökning av samband mellan Theory of Mind, pragmatik och syntax hos barn i åldern 6 - 9 år

Investigation of the relationship between Theory of Mind, pragmatics and syntax in 6-9 year old children

Abstract
Theory of Mind testas vanligen genom förståelse för False Belief, där det undersöks om en person kan särskilja mellan sin egen och andras uppfattning. Förmågan utvecklas parallellt med språklig förmåga och studiens syfte var att undersöka sambandet mellan syntaktisk och pragmatisk förmåga och False Belief. Sextioåtta barn mellan 6-9 år testades med Test of Reception of Grammar, Meningsrepetition från Clinical Evaluation of Language Fundamentals, Bussagan, en applikation för False Belief som presenterades på surfplatta med betingelserna narrativ, tyst och interferens, samt föräldraskattningsformuläret Children’s Communication Checklist. Resultatet visade ett signifikant men svagt samband mellan förståelse för False Belief och syntaktisk förmåga. I grupper uppdelade efter syntaktisk förmåga presterade den språkligt starkare gruppen signifikant bättre i False Beliefbetingelsen narrativ. Resultat av föräldraskattningsformuläret korrelerade signifikant med de språkliga testerna, men inte med False Belief-testningen. Studien replikerar tidigare resultat inom området.
Degree
Student essay
Other description
Theory of Mind is commonly tested through False Belief understanding, which examines whether one can distinguish between ones own and other people's understanding. The ability develops in parallel with linguistic abilities and the aim was to investigate the relationship between syntax, pragmatics and False Belief. Sixty-eight children aged 6-9 years were tested with Test of Reception of Grammar, Sentence Repetition from the Clinical Evaluation of Language Fundamentals, Bus Story Test, an application for False Belief presented on an iPad with a narrative, quiet and interference condition, and Children's Communication Checklist, a parental questionnaire. A significant, weak correlation was found between False Belief and syntactic skills. In subgroups divided by syntactic ability, the linguistically stronger group performed significantly better in the narrative condition. Results of the parental questionnaire correlated significantly with the linguistic tests, but not with False Belief. The study replicates previous findings in the field.
URI
http://hdl.handle.net/2077/47536
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (125.3Kb)
Date
2016-09-20
Author
Lund, Josefine
Thyr, Malin
Keywords
Theory of Mind, False Belief, Syntax, Pragmatik, Barn
Theory of Mind, False Belief, Syntax, Pragmatics, Children
Series/Report no.
2016:297
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV