Sång i dubbel bemärkelse – En kvalitativ undersökning om sångkroppen utifrån ett genusperspektiv.
Sammanfattning
Jag undersöker i det här arbetet sång och sångarens roll i en populärmusikensemblegrupp på gymnasiets estetiska program med inriktning musik i årskurs 2 utifrån ett genusperspektiv. Jag utgår från antagandet att kön är en social konstruktion och är performativt, det vill säga att det konstrueras när talhandlingar, kroppsspråk och gester upprepas kontinuerligt (Butler, 2007). Jag utgår från följande frågeställningar:
• Hur resonerar och agerar elever kring sång i förhållande till övriga ensembleinstrument analyserat utifrån ett genusperspektiv?
• Hur hjälper ensemblesituationen elever att konstruera kön?
– Huruvida spelar låtvalet roll?
– Huruvida spelar val av instrument roll?
Examinationsnivå
Student essay
Datum
2016-09-29Författare
Johansson, Ellinor
Nyckelord
Sexuality
music
singing,
gender
musik
sång
Språk
swe