Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Ellinor
dc.date.accessioned2016-09-29T12:56:11Z
dc.date.available2016-09-29T12:56:11Z
dc.date.issued2016-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/47823
dc.description.abstractJag undersöker i det här arbetet sång och sångarens roll i en populärmusikensemblegrupp på gymnasiets estetiska program med inriktning musik i årskurs 2 utifrån ett genusperspektiv. Jag utgår från antagandet att kön är en social konstruktion och är performativt, det vill säga att det konstrueras när talhandlingar, kroppsspråk och gester upprepas kontinuerligt (Butler, 2007). Jag utgår från följande frågeställningar: • Hur resonerar och agerar elever kring sång i förhållande till övriga ensembleinstrument analyserat utifrån ett genusperspektiv? 
 • Hur hjälper ensemblesituationen elever att konstruera kön? –  Huruvida spelar låtvalet roll? 
 –  Huruvida spelar val av instrument roll? 
sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSexualitysv
dc.subjectmusicsv
dc.subjectsinging,sv
dc.subjectgendersv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectsångsv
dc.titleSång i dubbel bemärkelse
– En kvalitativ undersökning om sångkroppen utifrån ett genusperspektiv.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post