Tvåspråkiga barn i förskolan. Faktorer som påverkar språkutvecklingen hos tvåspråkiga arabisktalande barn i en mångkulturell förskola
Abstract
Titel: Språkutveckling hos tvåspråkiga barn i en mångkulturell förskola
Författare: Ramzia Abud, Elham Albaghdadi och Amal Hasani,.
Termin och år: VT 2007
Kursansvarig institution: Svenska språket.
Handledare: Margareta Holmegaard
Examinator: Lena Rogström
Arbetets art: Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet.
Rapportnummer: VT07-1350-08
Nyckelord: språkutveckling, tvåspråkiga barn, föräldrars samverkan, modersmål
Bakgrund: Vi har ett stort intresse för språkutveckling hos tvåspråkiga barn eftersom vi
själva är föräldrar till tvåspråkiga barn. Under vår utbildning i lärarprogrammet kunde vi inse
hur viktigt svenska språket är för tvåspråkiga barn redan från förskoleåldern.
På grund av detta ville vi undersöka språkinlärning hos tvåspråkiga barn i en mångkulturell
förskola samt undersöka föräldrarnas samarbete med förskolan.
Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med språkutveckling hos
tvåspråkiga barn i två mångkulturella förskolor med fokus på arabiska barn, samt hur
samarbete mellan förskolan och föräldrar fungerar.
Metod och material: Vi har använt oss av en kvalitativ intervju i vår undersökning. Vi
gjorde enskilda intervjuer och gruppintervjuer och totalt intervjuade vi tio pedagoger och
sexton föräldrar. Intervjuerna spelades in med hjälp av bandspelare för att komma åt
informanternas svar och vi avlyssnade noggrant och sedan skrev vi ner dem. Vi har fått vårt
material från informanternas svar och litteraturen.
Resultat: Vi har fått kunskaper om några av de metoder och arbetssätt som användes av
pedagogerna gällande språkinlärning hos tvåspråkiga barn. Vi har fått en bild av hur
pedagogerna arbetar med olika metoder för att utveckla svenska språket hos tvåspråkiga barn.
Pedagogerna använde sig av olika pedagogiska metoder för att följa läroplanen och nå målet.
Vi har tolkat att samarbete mellan pedagogerna och föräldrarna samt modersmålträning har
en positiv inverkan på språkutveckling hos tvåspråkiga barn i förskolan.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Abud, Ramzia
Albaghdadi, Elham
Hasani, Amal
Keywords
föräldrars samverkan
modersmål
språkutveckling
tvåspråkiga barn
Publication type
other
Series/Report no.
vt07 1350-80
Language
swe