• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tvåspråkiga barn i förskolan. Faktorer som påverkar språkutvecklingen hos tvåspråkiga arabisktalande barn i en mångkulturell förskola

Abstract
Titel: Språkutveckling hos tvåspråkiga barn i en mångkulturell förskola Författare: Ramzia Abud, Elham Albaghdadi och Amal Hasani,. Termin och år: VT 2007 Kursansvarig institution: Svenska språket. Handledare: Margareta Holmegaard Examinator: Lena Rogström Arbetets art: Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Rapportnummer: VT07-1350-08 Nyckelord: språkutveckling, tvåspråkiga barn, föräldrars samverkan, modersmål Bakgrund: Vi har ett stort intresse för språkutveckling hos tvåspråkiga barn eftersom vi själva är föräldrar till tvåspråkiga barn. Under vår utbildning i lärarprogrammet kunde vi inse hur viktigt svenska språket är för tvåspråkiga barn redan från förskoleåldern. På grund av detta ville vi undersöka språkinlärning hos tvåspråkiga barn i en mångkulturell förskola samt undersöka föräldrarnas samarbete med förskolan. Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med språkutveckling hos tvåspråkiga barn i två mångkulturella förskolor med fokus på arabiska barn, samt hur samarbete mellan förskolan och föräldrar fungerar. Metod och material: Vi har använt oss av en kvalitativ intervju i vår undersökning. Vi gjorde enskilda intervjuer och gruppintervjuer och totalt intervjuade vi tio pedagoger och sexton föräldrar. Intervjuerna spelades in med hjälp av bandspelare för att komma åt informanternas svar och vi avlyssnade noggrant och sedan skrev vi ner dem. Vi har fått vårt material från informanternas svar och litteraturen. Resultat: Vi har fått kunskaper om några av de metoder och arbetssätt som användes av pedagogerna gällande språkinlärning hos tvåspråkiga barn. Vi har fått en bild av hur pedagogerna arbetar med olika metoder för att utveckla svenska språket hos tvåspråkiga barn. Pedagogerna använde sig av olika pedagogiska metoder för att följa läroplanen och nå målet. Vi har tolkat att samarbete mellan pedagogerna och föräldrarna samt modersmålträning har en positiv inverkan på språkutveckling hos tvåspråkiga barn i förskolan.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/4785
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-1350-08.pdf (375.4Kb)
Date
2007
Author
Abud, Ramzia
Albaghdadi, Elham
Hasani, Amal
Keywords
föräldrars samverkan
modersmål
språkutveckling
tvåspråkiga barn
Publication type
other
Series/Report no.
vt07 1350-80
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV