• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tvåspråkiga barn i förskolan. Faktorer som påverkar språkutvecklingen hos tvåspråkiga arabisktalande barn i en mångkulturell förskola

Sammanfattning
Titel: Språkutveckling hos tvåspråkiga barn i en mångkulturell förskola Författare: Ramzia Abud, Elham Albaghdadi och Amal Hasani,. Termin och år: VT 2007 Kursansvarig institution: Svenska språket. Handledare: Margareta Holmegaard Examinator: Lena Rogström Arbetets art: Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Rapportnummer: VT07-1350-08 Nyckelord: språkutveckling, tvåspråkiga barn, föräldrars samverkan, modersmål Bakgrund: Vi har ett stort intresse för språkutveckling hos tvåspråkiga barn eftersom vi själva är föräldrar till tvåspråkiga barn. Under vår utbildning i lärarprogrammet kunde vi inse hur viktigt svenska språket är för tvåspråkiga barn redan från förskoleåldern. På grund av detta ville vi undersöka språkinlärning hos tvåspråkiga barn i en mångkulturell förskola samt undersöka föräldrarnas samarbete med förskolan. Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med språkutveckling hos tvåspråkiga barn i två mångkulturella förskolor med fokus på arabiska barn, samt hur samarbete mellan förskolan och föräldrar fungerar. Metod och material: Vi har använt oss av en kvalitativ intervju i vår undersökning. Vi gjorde enskilda intervjuer och gruppintervjuer och totalt intervjuade vi tio pedagoger och sexton föräldrar. Intervjuerna spelades in med hjälp av bandspelare för att komma åt informanternas svar och vi avlyssnade noggrant och sedan skrev vi ner dem. Vi har fått vårt material från informanternas svar och litteraturen. Resultat: Vi har fått kunskaper om några av de metoder och arbetssätt som användes av pedagogerna gällande språkinlärning hos tvåspråkiga barn. Vi har fått en bild av hur pedagogerna arbetar med olika metoder för att utveckla svenska språket hos tvåspråkiga barn. Pedagogerna använde sig av olika pedagogiska metoder för att följa läroplanen och nå målet. Vi har tolkat att samarbete mellan pedagogerna och föräldrarna samt modersmålträning har en positiv inverkan på språkutveckling hos tvåspråkiga barn i förskolan.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/4785
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1350-08.pdf (375.4Kb)
Datum
2007
Författare
Abud, Ramzia
Albaghdadi, Elham
Hasani, Amal
Nyckelord
föräldrars samverkan
modersmål
språkutveckling
tvåspråkiga barn
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt07 1350-80
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV