• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ja, men hur känns det? Och spela – är det kul?”. Scenskräck hos den improviserande musikstudenten – relevanta faktorer

Abstract
Abstract Introduktion Scenskräck är begränsande för den improviserande musikeleven. Studiens syfte är att presentera hur sång- och instrumentalpedagoger hanterar den improviserande musikstudentens rädsla under lektionstid; vilka insikter har improvisationspedagoger kommit till vad gäller rädsla vid improvisation i lektionssammanhang – och vilka tekniker använder de sig av för att motverka rädslan hos sina improvisationselever vid undervisning? Metod Studien är genomförd som en kvalitativ undersökning baserad på sex djupintervjuer med improvisationspedagoger av olika kön, huvudinstrument och nationalitet. Med grundad teori som undersökningsdesign har författaren sedan transkriberat intervjuerna samt extraherat citat från intervjuerna. En kartläggning av likheter och skillnader i informanternas pedagogiska metod har kunnat urskiljas. Resultat Ett antal särdrag har påvisats i informanternas metodik: användningen av beröm i undervisningen, andnings- och meditationsövningar, en tillåtande klassrumsmiljö, ökat fokus på musikalisk kommunikation samt den musikaliska upplevelsen, samt fokus på instrumentteknik och elevens säkerhet på sitt instrument. Slutsats Studien presenterar metoder som informanterna finner behjälpliga för att motverka rädsla hos elever vid musikalisk improvisation. Informanternas metoder bekräftar tidigare litteratur, men skänker även ny kunskap om rädsla och scenskräck i undervisningssammanhang och mer specifikt hos den improviserande musikstudenten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48160
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_48160_1.pdf (711.7Kb)
Date
2016
Author
Brynnel, Sunniva
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV