”Ja, men hur känns det? Och spela – är det kul?”. Scenskräck hos den improviserande musikstudenten – relevanta faktorer
Sammanfattning
Abstract
Introduktion
Scenskräck är begränsande för den improviserande musikeleven. Studiens syfte är att presentera hur sång- och instrumentalpedagoger hanterar den improviserande musikstudentens rädsla under lektionstid; vilka insikter har improvisationspedagoger kommit till vad gäller rädsla vid improvisation i lektionssammanhang – och vilka tekniker använder de sig av för att motverka rädslan hos sina improvisationselever vid undervisning?
Metod
Studien är genomförd som en kvalitativ undersökning baserad på sex djupintervjuer med improvisationspedagoger av olika kön, huvudinstrument och nationalitet. Med grundad teori som undersökningsdesign har författaren sedan transkriberat intervjuerna samt extraherat citat från intervjuerna. En kartläggning av likheter och skillnader i informanternas pedagogiska metod har kunnat urskiljas.
Resultat
Ett antal särdrag har påvisats i informanternas metodik: användningen av beröm i undervisningen, andnings- och meditationsövningar, en tillåtande klassrumsmiljö, ökat fokus på musikalisk kommunikation samt den musikaliska upplevelsen, samt fokus på instrumentteknik och elevens säkerhet på sitt instrument.
Slutsats
Studien presenterar metoder som informanterna finner behjälpliga för att motverka rädsla hos elever vid musikalisk improvisation. Informanternas metoder bekräftar tidigare litteratur, men skänker även ny kunskap om rädsla och scenskräck i undervisningssammanhang och mer specifikt hos den improviserande musikstudenten.
Examinationsnivå
Student essay