Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? – En jämförande analys av läromedel i kemi
Abstract
Abstract
Examensarbete inom lärarutbildningen
Titel: Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? –En jämförande analys av läromedel i kemi.
Författare: Denise Brodin
Termin och år: Vt 2016
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Lena Olsson
Examinator: Marie Carlson
Rapportnummer: VT16-2480-03
Nyckelord: Läromedel, läromedelsanalys, lättläst, lightbok
Sammanfattning
Resultaten från senaste PISA-undersökningen, 2012, visar att svenska elevers kunskaper i no-ämnen och läsförståelse sjunkit. Dessutom visar resultaten att likvärdigheten i undervisningen försämrats. Då no-ämnen tenderar att vara mer bokbundna än ändra skolämnen är säkerställandet av lärobokens kvalitet ett möjligt sätt att öka likvärdigheten och i förlängningen elevernas kunskapsresultat.
Föreliggande studie utgörs av en komparativ textanalys av läroböcker i kemi: Puls Kemi (Andréasson, Boström, Holmberg & Bondeson, 2011), Puls Kemi Fokus (Andréasson, Boström, Holmberg & Bondeson, 2011), Spektrum Kemi (Nettelblad & Nettelblad, 2013) samt Spektrum Kemi Light (Nettelblad & Nettelblad, 2013).
Textanalysens syfte är att studera huruvida läroböckerna stämmer överrens med det styrdokumenten och genom detta undersöka om samtliga elever kan gagnas av användandet av en lightbok. Undersökningen görs utifrån frågeställningarna Hur väl överensstämmer lättläst bok respektive grundbok med det centrala innehållet?
Hur väl överensstämmer lättläst bok respektive grundbok med betygskriterierna?
Kan den lättlästa boken användas av samtliga elever?
Analysmetoden som används bygger på Hedrén och Jidesjös läromedelsgranskning från 2010, där centralt innehåll och betygskriterier delats upp i mindre beståndsdelar och sedan sökes efter i texten ett i taget.
Resultaten visar att läroböckerna överensstämmer relativt väl med det centrala innehållet men ingen uppfyller samtliga delar av det. Gällande betygskriterier uppfyller läroböcke
Degree
Student essay