• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? – En jämförande analys av läromedel i kemi

Sammanfattning
Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? –En jämförande analys av läromedel i kemi. Författare: Denise Brodin Termin och år: Vt 2016 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Lena Olsson Examinator: Marie Carlson Rapportnummer: VT16-2480-03 Nyckelord: Läromedel, läromedelsanalys, lättläst, lightbok Sammanfattning Resultaten från senaste PISA-undersökningen, 2012, visar att svenska elevers kunskaper i no-ämnen och läsförståelse sjunkit. Dessutom visar resultaten att likvärdigheten i undervisningen försämrats. Då no-ämnen tenderar att vara mer bokbundna än ändra skolämnen är säkerställandet av lärobokens kvalitet ett möjligt sätt att öka likvärdigheten och i förlängningen elevernas kunskapsresultat. Föreliggande studie utgörs av en komparativ textanalys av läroböcker i kemi: Puls Kemi (Andréasson, Boström, Holmberg & Bondeson, 2011), Puls Kemi Fokus (Andréasson, Boström, Holmberg & Bondeson, 2011), Spektrum Kemi (Nettelblad & Nettelblad, 2013) samt Spektrum Kemi Light (Nettelblad & Nettelblad, 2013). Textanalysens syfte är att studera huruvida läroböckerna stämmer överrens med det styrdokumenten och genom detta undersöka om samtliga elever kan gagnas av användandet av en lightbok. Undersökningen görs utifrån frågeställningarna Hur väl överensstämmer lättläst bok respektive grundbok med det centrala innehållet? Hur väl överensstämmer lättläst bok respektive grundbok med betygskriterierna? Kan den lättlästa boken användas av samtliga elever? Analysmetoden som används bygger på Hedrén och Jidesjös läromedelsgranskning från 2010, där centralt innehåll och betygskriterier delats upp i mindre beståndsdelar och sedan sökes efter i texten ett i taget. Resultaten visar att läroböckerna överensstämmer relativt väl med det centrala innehållet men ingen uppfyller samtliga delar av det. Gällande betygskriterier uppfyller läroböcke
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/48162
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_48162_1.pdf (676.8Kb)
Datum
2016
Författare
Brodin, Denise
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV