• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Regler i en oviss värld En studie kring hur förskollärare kommunicerar regler i förskolan.

Abstract
Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare kommunicerar regler till barnen i förskolan. Fokus ligger på de olika tekniker som används vid regelkommunikation. Vi utgår från ett socialpsykologiskt perspektiv och använder oss av begreppen kommunikation, socialisation, vänlig maktutövning, barnperspektiv och barns perspektiv. Den empiriska studien tog plats i tre olika förskolor där vi videoobserverade fyra förskollärare. Utifrån vår empiri identifierade vi nio olika tekniker som förskollärare använder vid regelkommunikation. Dessa var Implicit, Förstärkning, Tydligt kommando, Uppmaning med förklaring, Uppmaning - låst fråga, Avleda, Anklagande uttryck, Fysiskt och Förklaring. Resultatet visar att förskollärare oftast använder sig av Implicita tekniker där syftet blir att få barnen att lyda utan motstånd. Slutsaten blir rent generellt att reglerna blir osynliga och barnen styrs genom vänlig maktutövning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48191
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_48191_1.pdf (932.0Kb)
Date
2016
Author
Nilsson, Caroline
Björklund, Oscar
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV