Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Carolinesv
dc.contributor.authorBjörklund, Oscarsv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:05Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:05Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48191
dc.description.abstractSyftet med studien är att ta reda på hur förskollärare kommunicerar regler till barnen i förskolan. Fokus ligger på de olika tekniker som används vid regelkommunikation. Vi utgår från ett socialpsykologiskt perspektiv och använder oss av begreppen kommunikation, socialisation, vänlig maktutövning, barnperspektiv och barns perspektiv. Den empiriska studien tog plats i tre olika förskolor där vi videoobserverade fyra förskollärare. Utifrån vår empiri identifierade vi nio olika tekniker som förskollärare använder vid regelkommunikation. Dessa var Implicit, Förstärkning, Tydligt kommando, Uppmaning med förklaring, Uppmaning - låst fråga, Avleda, Anklagande uttryck, Fysiskt och Förklaring. Resultatet visar att förskollärare oftast använder sig av Implicita tekniker där syftet blir att få barnen att lyda utan motstånd. Slutsaten blir rent generellt att reglerna blir osynliga och barnen styrs genom vänlig maktutövning.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleRegler i en oviss värld En studie kring hur förskollärare kommunicerar regler i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record