• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diabetes hos barn i förskolan Sju vårdnadshavares erfarenheter av förskolans särskilda stöd och samverkan med hemmet

Abstract
Abstract Studien behandlar vårdnadshavares erfarenheter av hur deras barn med diabetes typ 1 ges särskilt stöd i förskolan. Ett mål i förskolans läroplan (Skolverket, 2010) är att förskolan tillsammans med vårdnadshavare ska dela på ansvaret för barnets fostran, utveckling och växande. I förskolans uppdrag ingår vidare att samarbeta med vårdnadshavare för att varje enskilt barn ska ges möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar och behov. Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka samverkan mellan vårdnadshavare och pedagoger kring barn med diabetes och även att undersöka vårdnadshavarnas erfarenheter av att ha ett barn med diabetes i förskolan. Frågeställningar: Hur kan samverkan se ut mellan vårdnadshavare och pedagoger kring barn med diabetes? Hur uttrycker vårdnadshavare sina erfarenheter kring barn med diabetes i förskolan? Metod: Vi har genom en kvalitativ metod, genomfört fem semistrukturerade intervjuer och två enkätintervjuer. Efter intervjuerna transkriberade vi vårt material och analyserade det. Resultat: Resultatet visar att vårdnadshavarna är nöjda med samverkan mellan hemmet och förskolan. Det framkommer vidare att förskolepersonalen anser att barnen skall få vara som alla andra men att personalen får genomföra kompensatoriska insatser i det pedagogiska arbetet. Vidare uttrycker ett par vårdnadshavare vikten av att alla pedagoger får utbildning om diabetes och inte endast berörda pedagoger. Diabetes kräver mycket uppmärksamhet och samtliga vårdnadshavare anger att barnet alternativt förskolans personal har fått en resursperson eller fler personaltimmar till avdelningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48193
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_48193_1.pdf (501.7Kb)
Date
2016
Author
Olofsson, Susanne
Svensson, Mattias
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV