Show simple item record

dc.contributor.authorOlofsson, Susannesv
dc.contributor.authorSvensson, Mattiassv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:05Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:05Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48193
dc.description.abstractAbstract Studien behandlar vårdnadshavares erfarenheter av hur deras barn med diabetes typ 1 ges särskilt stöd i förskolan. Ett mål i förskolans läroplan (Skolverket, 2010) är att förskolan tillsammans med vårdnadshavare ska dela på ansvaret för barnets fostran, utveckling och växande. I förskolans uppdrag ingår vidare att samarbeta med vårdnadshavare för att varje enskilt barn ska ges möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar och behov. Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka samverkan mellan vårdnadshavare och pedagoger kring barn med diabetes och även att undersöka vårdnadshavarnas erfarenheter av att ha ett barn med diabetes i förskolan. Frågeställningar: Hur kan samverkan se ut mellan vårdnadshavare och pedagoger kring barn med diabetes? Hur uttrycker vårdnadshavare sina erfarenheter kring barn med diabetes i förskolan? Metod: Vi har genom en kvalitativ metod, genomfört fem semistrukturerade intervjuer och två enkätintervjuer. Efter intervjuerna transkriberade vi vårt material och analyserade det. Resultat: Resultatet visar att vårdnadshavarna är nöjda med samverkan mellan hemmet och förskolan. Det framkommer vidare att förskolepersonalen anser att barnen skall få vara som alla andra men att personalen får genomföra kompensatoriska insatser i det pedagogiska arbetet. Vidare uttrycker ett par vårdnadshavare vikten av att alla pedagoger får utbildning om diabetes och inte endast berörda pedagoger. Diabetes kräver mycket uppmärksamhet och samtliga vårdnadshavare anger att barnet alternativt förskolans personal har fått en resursperson eller fler personaltimmar till avdelningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDiabetes hos barn i förskolan Sju vårdnadshavares erfarenheter av förskolans särskilda stöd och samverkan med hemmetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record